Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Nyt signalsystem er fortsat en udfordring for leverandør

Onsdag 15. maj 2024 kl: 12:11
Af: Redaktionen

I de senere år er et nyt digitalt signalsystem blevet udrullet på en række banestrækninger i både Vest- og Østdanmark. Den franske Alstom-koncern, der står for udrulningen i den østlige del af landet, hvilket vil sige Fyn, Sjælland og Lolland-Falster Østdanmark, har dog vanskeligheder ved at holde gang i fremdriften. Derfor har Banedanmark og Alstom udarbejdet en ny tidsplan. Hvor arbejdet med udrulningen af det nye signalsystem tidligere skulle have været afsluttet i 2030, er der nu lagt tre år til på enkelte strækninger. Omvendt ventes udrulningen afsluttet tidligere på to andre strækninger på Sjælland

Ind til nu er de gamle udslidte signaler langs jernbanen, der er den største enkeltstående årsag til forsinkelser, blevet udskiftet på S-banen i Hovedstadsområdet, så den i dag kører som en af de bedste bybaner i verden med en punktlighed på knap 97 procent. 


I Vestdanmark, hvilket vil sige i Jylland, er signalsystemet udrullet på adskillige strækninger, og arbejdet i Jylland forventes at være færdigt i 2027.


I Østdanmark er der udfordringer med fremdriften, hvilket har forsinket udrulningen på nogle strækninger. Samtidig er der kommet en række nye, store infrastrukturprojekter til, som har skullet indpasses i planen - eksempelvis Femerntunnellen, Ny Bane over Vestfyn og en kapacitetsudvidelse ved Ringsted. Derfor har Banedanmark og leverandøren Alstom udarbejdet en ny udrulningsplan, der lægger op til, at signalprogrammet er endeligt afsluttet på alle statslige strækninger i 2033.
 

Om det nye digitale signalsystem:
Det nye signalsystem integrerer for eksempel tog, overkørsler, spor og trafikstyring i ét samlet system. Det betyder blandt andet, at de gamle sikringsanlæg og signaler langs sporet forsvinder. I stedet sendes signalet direkte til lokomotivførerens computerskærm i førerhuset, og samtidig kan togdriften hele tiden følges med stor præcision fra Banedanmarks trafikstyring. Det vil på sigt betyde mere effektiv trafikstyring, færre forsinkelser og mulighed for flere tog på jernbanen.
 




Sådan ser tidsplanen for signalprogrammet i Østdanmark ud. (Illustration: Banedanmark)




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rapport om mulige miljøkonsekvenser ved nye overhalingsspor nær Kalvebod er sendt i høring
- Tørhavn i Trekantområdet skal udvides igen
- Tysk logistik-koncern får ny direktør i Norden
- Politiet i Aarhus fik flere anmeldelser om stenkast mod kørende tog
- Stor øvelse lukker jernbanen over Storebæltsbroen - og motorvejen i den ene retning
- Natten til søndag giver en time tilbage
- Den nye EU-Kommission skal stille op til høringer i EU-Parlamentet
- Rangerlokomotiv er brintelektrisk
- Jernbanen i Aarhus bliver opgraderet til el-drift
- Ny aftale skal give kortere ventetid for grænsekrydsende togrejsende
- Bro-pylonen i Storstrømmen er oppe i fuld højde - 102 meter
- Kontrakten er underskrevet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst