Rederikoncern vil indsætte batteri-elektriske færger over Den Engelske Kanal
Tirsdag 14. maj 2024 kl: 09:35
Af: RedaktionenDFDS-koncernen, som er et af flere rederier, der forbinder Storbritannien med det europæiske kontinent med flere færgeruter, har sat et må om at have op til seks batteri-elektriske færger på sine ruter over Den Engelske Kanal - de to første skal være i drift inden 2030. Det meddelte rederiet efter et møde med den britiske minister for investering og regulatorisk reform (Minister for Investment and Regulatory Reform), Lord Dominic Johnson i begyndelsen af april
Den britiske minister var på besøg hos DFDS i København for at drøfte dekarbonisering af shippingsektoren og elektrificeringen af søfartstrafikken over Den Engelske Kanal.
DFDS oplyste over for ministeren, at rederiet vil indsætte to batteridrevne skibe på de østlige ruter over Den Engelske Kanal inden 2030. De to færger er en del af et program for investering i seks mindre CO2-belastende skibe - to metanol, to ammoniak og to elektriske - til en samlet værdi af cirka 7,3 milliarder kroner over de næste seks år.
Det langsigtede mål er at introducere op til seks fuldt elektriske skibe på kanalen.
DFDS peger på, at den relative korte afstand mellem Storbritannien og det europæiske kontinent betyder, at ruterne over Den Engelske Kanal er optimale til elektrisk færgefart.
Den Engelske Kanal er en af verdens mest travle skibsruter. Den forbinder to af verdens største økonomier og står for 33 procent af handelen mellem EU og Storbritannien.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Tørhavn i Trekantområdet skal udvides igen
- Tysk logistik-koncern får ny direktør i Norden
- Fundamenter til stort vindmølleprojekt i Østersøen skal udskibes fra Bornholm
- Økonomisk fremgang i Sverige smitter af på færgeruter
- 12 projekter modtager støtte fra maritim fond
- Havneudvidelse i Vendsyssel bliver delt op i flere etaper
- Lodsselskab opnår ISPO-certificering
- Den nye EU-Kommission skal stille op til høringer i EU-Parlamentet
- Rederi og havneselskab vil udvikle ny færgeterminal for 200 millioner pund
- Hurtigfærge mellem Skåne og Nordtyskland er taget ud af drift
- Specialrederi med fokus på havvind lejer sig ind i ny lagerhal
- Rederikoncern fragtede mere gods i september
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |