Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
VOGNMANDSORGANISATION OM GENERALADVOKATS FORSLAG

Godt at Danmark stod fast i EU-retssag om cabotage

Torsdag 23. november 2017 kl: 12:12
Share  


Af: Redaktionen

Som vi tidligere på formiddagen skrev her på transportnyhederne.dk, bør Danmark ifølge en af EU-Domstolens generaladvokater frifindes i en retssag om brud på EU's regler for udenlandske chaufførers indenrigskørsel med gods på danske veje


Det forslag til afgørelse glæder Erik Østergaard, der er administrerende direktør i DTL - Danske Vognmænd.


- Det er rigtig godt, at Danmark har stået fast i denne sag hele vejen igennem. Generaladvokatens indstilling viser netop, at sagen ikke er helt så enkel, som nogle i branchen vil fremstille den. For godt nok er der med den danske ordning grænser for den fri bevægelighed rundt i landet med lavt betalte udenlandske chauffører, siger han og fortsætter:


- Men der er trods alt grænser for gæstfriheden, når tingene samtidig sættes i system, så cabotage ikke bliver undtagelsen, men hovedsigtet for den internationale transport. Nu er der jo indtil videre kun tale om en indstilling til domstolen og ikke en dom, men det er sjældent, at EU-domstolen går op imod Generaladvokaten.


EU-Kommissionen har ment, at udenlandske chauffører ifølge EU-reglerne har ret til at køre rundt i Danmark og både fylde varer på og læsse varer af deres lastbiler på samme tur. Man mener ikke at EU-reglerne tillader, at dansk lovgivning hindrer ikke-hjemmehørende transportvirksomheder i at udføre cabotagekørsel bestående af flere læsse- og lossesteder. Derfor anlagde EU-Kommissionen sag an mod Danmark sidste år. Der er ifølge EU-Kommissionen ikke noget loft over, hvor mange gange en udenlandsk chauffører må læsse og losse på samme tur i et andet EU-land.


DTL fremhæver, at Danmark både under den tidligere SR-regeringen og den nuværende VLAK regering har været helt stålsat på dette punkt og har afvist EU-Kommissionen’s opfattelse. Man har holdt fast i princippet om, at ifølge de danske regler tæller det som to ture, hvis chaufføren både laster og losser af på samme tur.


- Daværende transportminister Magnus Heunicke (S) tog i sin tid udgangspunkt i et eksempel, hvor helt op til 11 ture vil kunne anses for én cabotagetur. Hvis en udenlandsk transportvirksomhed udfører en cabotagekørsel i Danmark med både flere læssesteder og flere lossesteder, og der foretages mere end tre cabotagekørsler, er der tale om ulovlig cabotagekørsel, var ministerens holdning dengang. Det har ingen efterfølgende transportminister modsagt, og det demonstrerer sagens alvor, siger Erik Østergaard.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Dødstallet er oppe på 41
- Vognmandsorganisation vil have undtaget walkie-talkier
- Brug af håndholdte enheder under kørsel skal koste et klip i kørekortet
- Svensk transportmesse åbner for nyhedsposen
- Transportorganisation talte om affald med minister
- DAF Trucks får ny chef
- Rederi-koncern bestiller ny ro/ro-færge
- Flere italienske broer og viadukter er styrtet sammen de senere år
- Politi fandt 1.200 kilo hash i en lastbil med frugt på ladet
- Traileren kan både blæse og have læs på
- Motorvejsbro ved genova styrtede sammen
- Broen mellem Danmark og Sverige har forbedret resultatet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst