Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
VOGNMANDSORGANISATION OM GENERALADVOKATS FORSLAG

Godt at Danmark stod fast i EU-retssag om cabotage

Torsdag 23. november 2017 kl: 12:12
Share  


Af: Redaktionen

Som vi tidligere på formiddagen skrev her på transportnyhederne.dk, bør Danmark ifølge en af EU-Domstolens generaladvokater frifindes i en retssag om brud på EU's regler for udenlandske chaufførers indenrigskørsel med gods på danske veje


Det forslag til afgørelse glæder Erik Østergaard, der er administrerende direktør i DTL - Danske Vognmænd.


- Det er rigtig godt, at Danmark har stået fast i denne sag hele vejen igennem. Generaladvokatens indstilling viser netop, at sagen ikke er helt så enkel, som nogle i branchen vil fremstille den. For godt nok er der med den danske ordning grænser for den fri bevægelighed rundt i landet med lavt betalte udenlandske chauffører, siger han og fortsætter:


- Men der er trods alt grænser for gæstfriheden, når tingene samtidig sættes i system, så cabotage ikke bliver undtagelsen, men hovedsigtet for den internationale transport. Nu er der jo indtil videre kun tale om en indstilling til domstolen og ikke en dom, men det er sjældent, at EU-domstolen går op imod Generaladvokaten.


EU-Kommissionen har ment, at udenlandske chauffører ifølge EU-reglerne har ret til at køre rundt i Danmark og både fylde varer på og læsse varer af deres lastbiler på samme tur. Man mener ikke at EU-reglerne tillader, at dansk lovgivning hindrer ikke-hjemmehørende transportvirksomheder i at udføre cabotagekørsel bestående af flere læsse- og lossesteder. Derfor anlagde EU-Kommissionen sag an mod Danmark sidste år. Der er ifølge EU-Kommissionen ikke noget loft over, hvor mange gange en udenlandsk chauffører må læsse og losse på samme tur i et andet EU-land.


DTL fremhæver, at Danmark både under den tidligere SR-regeringen og den nuværende VLAK regering har været helt stålsat på dette punkt og har afvist EU-Kommissionen’s opfattelse. Man har holdt fast i princippet om, at ifølge de danske regler tæller det som to ture, hvis chaufføren både laster og losser af på samme tur.


- Daværende transportminister Magnus Heunicke (S) tog i sin tid udgangspunkt i et eksempel, hvor helt op til 11 ture vil kunne anses for én cabotagetur. Hvis en udenlandsk transportvirksomhed udfører en cabotagekørsel i Danmark med både flere læssesteder og flere lossesteder, og der foretages mere end tre cabotagekørsler, er der tale om ulovlig cabotagekørsel, var ministerens holdning dengang. Det har ingen efterfølgende transportminister modsagt, og det demonstrerer sagens alvor, siger Erik Østergaard.




Klik venligst

© Copyright 2017 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportarbejdsgiver-organisation advarer politikere mod at krav om løn og arbejdsforhold
- Transportorganisation tæller flere lastbiler ved grænsen
- Transportorganisation er skeptisk over for tidsbegrænsning på rastepladser
- Rasteplads-indgreb er nødvendigt under omstændighederne
- Logistikvirksomhed i Ugerløse er endt i skifteretten
- Logistikken er uafklaret
- Ministrerier skal opsamle viden om indsats mod social dumping
- Manglende anmeldelser kan udløse tvangsbøder
- Energiselskab åbner truck-tankstation ved Sønderborg
- Transportkvinde er blevet viceformand i Dansk Industri
- Ulovlige ansættelser af udenlandsk arbejdskraft udløser større bøder
- Sne skaber problemer for transporten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst

Klik venligst