Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
DANSK REDERIORGANISATION OM MILJØFORSLAG:

Stærkt signal at offentliggøre svovlsyndere

Fredag 26. januar 2018 kl: 14:03
Af: Redaktionen

Et forslag om lovændring, som miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) vil fremsætte i efteråret, skal sikre, at rederier, der ikke overholder kravet til indholdet af svovl i brændstoffet, kan få deres navne offentliggjort, så det bliver mindre attraktivt at bruge ulovligt brændstof. Danske Rederier glæder sig over forslaget fra miljø- og fødevareministeren

Det skal ikke kunne betale sig at snyde med svovlindholdet i brændstoffet, som flere rederier trods skærpede krav i 2015 har spekuleret i.


I 2015 indførte man krav om, at indholdet af svovl i brændstof maksimalt måtte udgøre 0,1 procent Siden kravene til svovlindholdet blev indført i 2015 er mængden af svovl i luften over Danmark halveret.


Trods den positive udvikling har Miljøstyrelsen siden da politianmeldt 21 rederier for overtrædelse af reglerne. Indholdet af svovl i brændstoffet er siden sommeren 2015 blevet målt af en såkaldt sniffer på Storebæltsbroen. Ifølge overvågningsresultaterne har 92-97 procent af skibene overholdt reglerne. Men det er ikke godt nok, mener miljø- og fødevareministeren, der nu vil offentliggøre navne på svovlsynderne, så det bliver synligt, hvilke rederier der snyder.


- Grænserne for indholdet af svovl i brændstoffet skal overholdes af alle. Det er godt for miljøet og menneskers sundhed, og det skaber lige konkurrencevilkår inden for skibsfarten. Det er vigtigt med et stærkt signal til dem, der bryder loven, om, at svovlsvineri ikke er acceptabelt,, siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen.


Hos Danske Rederier glæder man sig over lovforslaget, som man mener sender et stærkt signal til rederierhvervet.


- Vi har længe arbejdet for effektiv håndhævelse og været meget tilfredse med indsatsen fra de danske myndigheders side. Svovlkravene er omkostningstunge for erhvervet at overholde, kontrollen på internationalt plan er relativt stormasket, og de bøder, vi har set ind til nu, er så lave, at de ikke eliminerer gevinsten ved at overtræde reglerne. Derfor ønsker vi at gøre dette til et kommercielt spørgsmål, så kunderne ganske enkelt kan fravælge rederier, der ikke overholder kravene, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør i Danske Rederier.


- Mig bekendt er Danmark det første land til at foreslå dette. Det sender fra verdens 6. største søfartsnation et stærkt signal til resten af verden om, at har et rederier bevidst undladt at sejle på det renere, men dyrere brændstof, så bliver rederiets navn offentliggjort, siger hun.


Lovforslaget vil dermed skabe gennemsigtighed for forbrugerne, som derfor vil kunne træffe deres valg af rederi baseret på ansvarlighed. Danske Rederier har gennem flere år arbejdet tæt sammen med Økologisk Råd om at sikre en effektiv håndhævelse af svovlkravene, og også her vækker ministerens forslag glæde.


- Vi håber, at landets store ansvarlige virksomheder vil følge registeret over rederier, der svindler og forurener, og så helt vil undlade at handle med svovlsvindlerne, siger Kåre Press-Kristensen, der er seniorrådgiver hos Det Økologiske Råd. 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Færdselsstyrelsen udsender vejledning om indplacering af lastbiler i CO2-emissionsklasser
- Færgerederi sælger hurtigfærge fra 1998
- Batteri-elektrisk lastbil kan komme i stødet på kort tid
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Danmarkshistoriens største havvindsudbud er sat i gang
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst