MINDRETALSTRANSPORTMINISTER OM FLERTALLETS HOLDNING:
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) der under andenbehandlingen af VLAK-Regeringens forslag til en ny taxilov, måtte konstatere, at han måtte dæmpe sine liberale ønsker og acceptere en ændring i paragraffen om løv- og arbejdsvilkår, bruger ministeriets web-side til at lange ud efter flertallets beslutning. Ole Birk Olesen finder det meget beklageligt, at et flertal af Folketingets partier har besluttet at skabe et “…fagforeningsmonopol, som vil gøre det svært at drive taxivirksomhed i store dele af landet”
Ole Birk Olesen fremfører, at ændringsforslaget, som Enhedslisten fik til opbakning fra Socialistisk Folkeparti, Socialdemokratiet, Alternativet, Dansk Folkeparti, vil betyde, at alle taxivirksomheder skal leve op til niveauet i den mest repræsentative landsdækkende overenskomst.
Ole Birk Olsen mener, ay det i praksis vil det betyde, at taxivirksomhederne skal leve op til overenskomstkrav fra 3F, som ministeren mener dermed får monopolstatus.
- Jeg synes ikke, at det er rimeligt over for taxierhvervet, at der sidder nogle politikere ved et skrivebord i København, som bringer taxivirksomhederne i knæ i store dele af landet. De får svært ved at leve op til det fagforeningsmonopol, som et flertal af Folketingets partier i dag reelt har skabt, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen, der argumenterer for sit synspunkt med at en undersøgelse foretaget af Deloitte i 2015 viste, at omkring halvdelen af taxierne i Danmark ikke tjente tilstrækkeligt til at kunne aflønne chauffører og kørende vognmænd med minimumlønnen i henhold til den landsdækkende overenskomst mellem ATAX og 3F for det antal timer, bilen var på gaden.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Færgerederi får ny ny direktion
- Lufthavn ved Aalborg havde fremgang i april
- Danmarks største containerhavn øgede sin markedsandel
- Færgerederi sælger hurtigfærge fra 1998
- Sammensluttede fagforeninger fik godt fem millioner ind
- DSB åbner sin app for tjek ind og ud
- Sammensluttede fagforeninger fik godt to millioner ind
- Rejsende i Nordjylland kan tage cykel gratis med i busser og tog
- DSB solgte flere pendlerkort i første kvartal
- Kong Frederik X indvier Hovedstadens nye Metrostationer
- Analyse af vigespor på Svendborgbanen sender idéen ud på et sidespor
- Busproducent skal levere 354 busser til Rom
Skriv din kommentar:
Taxivirksomheder i store dele af landet vil blive undergravet
Fredag 8. december 2017 kl: 14:01
Af: Jesper ChristensenTransport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) der under andenbehandlingen af VLAK-Regeringens forslag til en ny taxilov, måtte konstatere, at han måtte dæmpe sine liberale ønsker og acceptere en ændring i paragraffen om løv- og arbejdsvilkår, bruger ministeriets web-side til at lange ud efter flertallets beslutning. Ole Birk Olesen finder det meget beklageligt, at et flertal af Folketingets partier har besluttet at skabe et “…fagforeningsmonopol, som vil gøre det svært at drive taxivirksomhed i store dele af landet”
Ole Birk Olesen fremfører, at ændringsforslaget, som Enhedslisten fik til opbakning fra Socialistisk Folkeparti, Socialdemokratiet, Alternativet, Dansk Folkeparti, vil betyde, at alle taxivirksomheder skal leve op til niveauet i den mest repræsentative landsdækkende overenskomst.
Ole Birk Olsen mener, ay det i praksis vil det betyde, at taxivirksomhederne skal leve op til overenskomstkrav fra 3F, som ministeren mener dermed får monopolstatus.
- Jeg synes ikke, at det er rimeligt over for taxierhvervet, at der sidder nogle politikere ved et skrivebord i København, som bringer taxivirksomhederne i knæ i store dele af landet. De får svært ved at leve op til det fagforeningsmonopol, som et flertal af Folketingets partier i dag reelt har skabt, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen, der argumenterer for sit synspunkt med at en undersøgelse foretaget af Deloitte i 2015 viste, at omkring halvdelen af taxierne i Danmark ikke tjente tilstrækkeligt til at kunne aflønne chauffører og kørende vognmænd med minimumlønnen i henhold til den landsdækkende overenskomst mellem ATAX og 3F for det antal timer, bilen var på gaden.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Færgerederi får ny ny direktion
- Lufthavn ved Aalborg havde fremgang i april
- Danmarks største containerhavn øgede sin markedsandel
- Færgerederi sælger hurtigfærge fra 1998
- Sammensluttede fagforeninger fik godt fem millioner ind
- DSB åbner sin app for tjek ind og ud
- Sammensluttede fagforeninger fik godt to millioner ind
- Rejsende i Nordjylland kan tage cykel gratis med i busser og tog
- DSB solgte flere pendlerkort i første kvartal
- Kong Frederik X indvier Hovedstadens nye Metrostationer
- Analyse af vigespor på Svendborgbanen sender idéen ud på et sidespor
- Busproducent skal levere 354 busser til Rom
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |