Online vaskeri optimerer logistikken for halvanden millioner
Tirsdag 15. november 2016 kl: 11:09
Af: RedaktionenOnline vaskeriet Washa fik sidste år en kapitalindsprøjtning i form af 1,5 millioner fra ”Løvens Hule”. Nu investeres pengene i et nyt logistiksystem, der blandt andet optimerer chaufførernes ruter og sparer virksomheden for en del administrativt arbejde
Christian Stadil, Tommy Ahlers og Jesper Buch havde hver indvilget i at skyde en halv million kroner i virksomheden, der på under 24 timer henter, vasker, renser og leverer tøj til private forbrugere.
Det sidste års tid har Washa’s unge grundlæggere været travlt optaget af at integrere et helt nyt logistiksystem i firmaets platform, så chaufførernes optimale rute hurtigt og enkelt kan beregnes.
- Vi er virkelig glade for det nye system, som gør en kæmpe forskel for os i hverdagen. Før lavede vi selv ruteplanerne manuelt to gange dagligt, hvor adresser og tid for afhentning og levering skulle gå op i en højere enhed. I dag bliver ruteplanerne spyttet ud af computeren på et sekund fuldstændig automatisk, siger Karim Ben M’Barek, der er administrerende direltør i Washa.
- Før det nye system kunne vores chauffører gennemsnitligt næsten lave otte pick ups eller drops offs i timen. Nu er det tal helt oppe på 12,4 stop i timen, siger han videre.
Det nye logistiksystem optimerer ikke kun chaufførens ruter, men minimerer også priserne pr. stop og tilbyder kunderne fri levering. Modsat mange andre virksomheder, der skal have it-løsninger, har Washas it-afdeling selv udviklet det nye system fra bunden.
Alle vinder på det
Helt specifikt beregner logistiksystemet, som har været 10 måneder undervejs, de optimale ruter for Washas chauffører på baggrund af flere forskellige parametre, herunder kundernes ønskede drop off- og pick up tider, deres beliggenhed og afstanden mellem stop samt den specifikke chaufførs erfaring. På den måde sparer både kunderne og Washa penge, og varevognene udleder mindre CO2.
- Systemet samarbejder også med vores platform i forhold til priser. Hvis der for eksempel allerede er lagt en bestilling i Lyngby mellem klokken 18 og 19, og en anden kunde i Lyngby skal til at lægge en bestilling samme dag, vil det timeinterval fremstå med frilevering, som ellers normalt ville koste 29 kroner, siger Karim Ben M’Barek og fortsætter:
- Vi kalder det intelligent prisregulering. Det er en fantastisk måde at optimere ruteplanen og samtidig minimere prisen per stop, så både vi og vores kunder vinder på det.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Færgerederi får ny ny direktion
- Dagligvarer kommer med to nye kølebiler
- Skib lastet med træ-, plastik- og metalaffald brød i brand i Køge Havn
- Danmarks største containerhavn øgede sin markedsandel
- Kranproducent ved Aarhus løftede 2023 op på et tilfredsstillende resultat
- Færdselsstyrelsen udsender vejledning om indplacering af lastbiler i CO2-emissionsklasser
- Færgerederi sælger hurtigfærge fra 1998
- Sammensluttede fagforeninger fik godt fem millioner ind
- Arbejdsgiverorganisation fortsætter med samme formand
- Resultatet efter første kvartal var et plus på knap 2,5 milliarder kroner
- Batteri-elektrisk lastbil kan komme i stødet på kort tid
- Sammensluttede fagforeninger fik godt to millioner ind
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |