Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Udstationeringsdirektivet var til debat i EU-Parlamentet

Onsdag 19. oktober 2016 kl: 11:50
Af: Redaktionen

Beskæftigelseskommissær Marianne Thyssen fremlagde tirsdag i sidste uge EU-Kommissionens forslag til en revision af det nuværende udstationeringsdirektiv, da medlemmer fra en række nationale parlamenter var samlet til offentlig høring i Udvalget for Beskæftigelse og Sociale Anliggender

Transportorganisationen ITD fremhæver fra debatten, at Marianne Thyssen i sin tale gjorde det klart for forsamlingen, at der er behov for en revision af det nuværende udstationeringsdirektiv, hvis man fremadrettet skal sikre fair konkurrence og respekt for arbejdstagernes rettigheder.


Transport- og logistikbranchen fik ikke tildelt megen opmærksomhed på mødet, da Marianne Thyssen i stedet henviste til det igangværende arbejde med den kommende vejpakke, som transportkommissær Violeta Bulc har ansvaret for, og som forventes præsenteret i det kommende år. ITD, Brancheorganisation for danske vejgodstransport er tilfredse med, at transport- og logistikbranchen højst sandsynligt får udarbejdet særskilt lovgivning om udstationering.

 
- Udstationeringsdirektivet var i sin oprindelige form tiltænkt byggesektoren, der er kendetegnet ved udstationeringer i et enkelt medlemsland over længere perioder. Det adskiller sig helt grundlæggende fra vores branche, hvor daglige grænsekrydsninger er hverdag for mange af vores medlemmer. Det er som at sammenligne æble og appelsiner, så det er nødvendigt at tage lovmæssigt hensyn til den virkelighed, siger chefkonsulent i ITD, Lars Nielsen. 

 
Udstationeringsdirektivet er ofte et emne, der deler vandene i EU-Parlamentet og i de forskellige medlemslande. Den offentlige høring var heller ingen undtagelse, men beskæftigelseskommissær Marianne Thyssen stod fast på, at der er behov for en ny og fælles europæisk tilgang til udstationeringer.

 
- Vi har med blandt andet Frankrig og Tyskland set, hvad der sker, når enkelte medlemslande går enegang på det her område. Nu er der behov for helt klare regler fra EU på transportområdet, som skal implementeres ens over hele EU, så vi i fremtiden undgår, at vores virksomheder overbebyrdes med komplicerede og diskriminerende regler, siger Lars Nielsen.

 
Der er omkring to millioner udstationerede arbejdstagere fra primært byggesektoren i Europa, hvilket svarer til omkring en procent af den samlede beskæftigelse. EU-Parlamentet forventes at stemme om deres holdning til EU-Kommissionens udspil i april næste år.











Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Færgerederi får ny ny direktion
- Dagligvarer kommer med to nye kølebiler
- Skib lastet med træ-, plastik- og metalaffald brød i brand i Køge Havn
- Danmarks største containerhavn øgede sin markedsandel
- Kranproducent ved Aarhus løftede 2023 op på et tilfredsstillende resultat
- Færdselsstyrelsen udsender vejledning om indplacering af lastbiler i CO2-emissionsklasser
- Færgerederi sælger hurtigfærge fra 1998
- Sammensluttede fagforeninger fik godt fem millioner ind
- Arbejdsgiverorganisation fortsætter med samme formand
- Resultatet efter første kvartal var et plus på knap 2,5 milliarder kroner
- Batteri-elektrisk lastbil kan komme i stødet på kort tid
- Sammensluttede fagforeninger fik godt to millioner ind

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst