Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Iveco kører frem med tredie Daily-generation

Tirsdag 10. juni 2014 kl: 06:55
Af: Jesper Christensen

Iveco kører frem med tredie Daily-generation
Iveco Daily fås både som chassis og som kassevogn.

Iveco har brugt mere end én dag på at kigge sin Daily godt i gennem. Resultatet er en Daily version 3, hvor omkring 80 procent er nyt, mens omkring 20 procent er blevet bedømt som vedvarende levedygtige i den nye serie af kassevogne og chassiser med totalvægte på op til 7,0 ton. Iveco fremhæver specialt den største kassevogns kapacitet på 19,6 kubikmeter og en ny med 10,8 kubikmeter, der har et stort lad i forhold til bilens længde. Andre nyheder er den nye førerkabine med masser af aflukkede rum og en velindrettet førerplads. Der til kommer mere økonomiske motorer

Iveco kører frem med tredie Daily-generation
Det nye forhjulsophæng imponerede under testkørslerne.
På en pressekonference i Torino torsdag aften, hvor transportnyhederne.dk var blandt de inviterede medier, fremhævede Iveco, at man i udviklingsarbejdet havde fokuseret både på kassevognene og på chassis-modellerne - på begge områder hører Iveco's Daily i førerfeltet. Og det har Iveco tænkt sig at blive ved med - gerne ved at lægge sig helt i front.


Iveco pegede på, at brændstoføkonomien grundlæggende var forbedret, og at man alt efter tilvalg af løsninger til forbedringer af brændstoføkonomien kunne spare over 10 procent.


Testkørsler underbyggede Iveco
Torsdag aften understregede Iveco's folk, at designere og udviklere også havde ser på ergonomi, kørekomfort, køreegenskaber og manøvredygtighed. 


Daily'erne i modelseriens tredje generation havde fået et helt nyt chassis med bedre plads til eksempelvis gastanke til gasmotorer - og til batteripakker, hvis man som kunde enten ønskede gasdrift eller el-drift.


Ingeniørene havde også set på forholdet mellem akselafstand, totallængde og længden af ladet. de havde også haft fokus på forakslen, hvilket har resulteret i en nykonstruktion med ændret affjedring og hjulophæng - Quad-Leaf.


De mange punkter om ergonomi, kørekomfort, køreegenskaber og manøvredygtighed lagde Iveco efterfølgende ud på banerne på testcentret Belocca mellem Torino og Milano, hvor vi her på transportnyhederne.dk kunne efterprøve påstandene.


Testkørslerne af en række store og små udgaver af den nye Daily bekræftede påstandene. Førstehåndsindtrykker er generelt positivt. Særligt køreegenskaberne, manøvredygtigheden og komforten. Den nye foraksel imponerede. Den var et meget positivt bekendtskab på den lukkede testbane, hvor der var mulighed for at køre hurtigt - omkring 130 km/t - i kurverne. Det var som om, bilen selv lagde sig rigtigt i svingene. De nye Iveco Daily-modeller vise også, at de er lette at manøvrere med deres - i forhold til deres størrelse - lille venderadius.


Mere rumindhold og lasteevne
Daily-serien er i version 3 blevet udvidet med to nye kassevogne på 18 og lige under 20 kubikmeter - ud over den nævnte lasteffektive model med et rumindhold på 10,8 kubikmeter.


Generelt er læssehøjden på modeller med enkeltmonterede baghjul blevet skåret med med 55 millimeter. Nyttelasten er blevet forbedret ved at begrænse egenvægten, mens de længere akselafstand give nye muligheder for opbygninger.


Det nye forhjulsophæng er standard på alle modeller på op til 3,5 ton.


En ny arbejdsplads for chaufføren
Iveco's ingeniører og designere har også set grundigt på førerkabinen. Den er blevet redesignet og fremstår som en ny og indbydende arbejdsplads med mange opbevaringsrum - både små, større og rigtigt store fordelt rundt omkring. Blandt andet er der to til papirer og dokumenter over instrument-bordet - og et meget stort rum under passagersædet.


Og der er flere - under præsentationen i Torino blev vi stillet en lille opgave, der gik ud på, om vi kunne finde dem alle. Det kunne vi ikke, så vil vil ikke afsløre spændingen, så prøv selv ved først kommende lejlighed. De har alle deres berettigelse.


Testkørslen viste også, at den nye Daily levede op til forventningerne til en bekvem og støjsvag kabine med en god ergonomisk indretning.


Til dato er der solgt over 2,6 million Iveco Daily-modeller i over 110 lande verden over. Bilen produceres på Ivecos fabrikker i Suzzara i Norditalien, og i Valladolid i Spanien, hvor man for nyligt har foretaget betydelige investeringer i fornyelse af produktionslinjerne.

Iveco Daily er både små og rigtigt store kassevogne.







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Færgerederi får ny ny direktion
- Dagligvarer kommer med to nye kølebiler
- Skib lastet med træ-, plastik- og metalaffald brød i brand i Køge Havn
- Danmarks største containerhavn øgede sin markedsandel
- Kranproducent ved Aarhus løftede 2023 op på et tilfredsstillende resultat
- Færdselsstyrelsen udsender vejledning om indplacering af lastbiler i CO2-emissionsklasser
- Færgerederi sælger hurtigfærge fra 1998
- Sammensluttede fagforeninger fik godt fem millioner ind
- Arbejdsgiverorganisation fortsætter med samme formand
- Resultatet efter første kvartal var et plus på knap 2,5 milliarder kroner
- Batteri-elektrisk lastbil kan komme i stødet på kort tid
- Sammensluttede fagforeninger fik godt to millioner ind

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst