Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

EU's transportkommissær: Transporterhvervet har brug for klare regler

Mandag 14. april 2014 kl: 22:01
Af: Jesper Christensen

EU-Kommissionen vil have bedre regler for vejtransport af hensyn til erhvervslivet, chaufførerne og miljøet. EU's transportkommissær Siim Kallas, der er næstformand for EU-Kommissionen, opfordrer til, at EU's regler for vejtransport forenkles og præciseres

- De nuværende regler er uhensigtsmæssige for europæiske virksomheder, de påvirker alle trafikanter og er dårlige for miljøet. Branchen har brug for klare regler, og samtidig er der behov for gode arbejdsvilkår for chaufførerne. Jeg håber, at den næste EU-Kommission vil fortsætte ad denne vej, siger Siim Kallas.


Siim Kallas' bemærkninger kommer efter mandagens offentliggørelse af en rapport om integrering af det indre marked for vejtransport. Rapporten konkluderer, at selvom der er gjort visse fremskridt, vil det gavne både europæisk økonomi og miljøet at ophæve de tilbageværende restriktioner.


På en given dag er næsten en fjerdedel af lastbilerne på Europas veje  ifølge EU-Kommissionen tomme - enten fordi de er på vej hjem eller undervejs mellem ladninger. Det vil ifølge rapporten kunne bidrage til at mindske tomkørslen og øge effektiviteten i sektoren, hvis de nationale vejtransportmarkeder åbnes for større konkurrence.


Rapportens hovedkonklusioner:
  • De håndhævende myndigheder i medlemsstaterne må øge indsatsen for at håndhæve den eksisterende lovgivning på en mere effektiv og ensartet måde
  • EU-Kommissionen og EU kan hjælpe ved at præcisere de regler, som forstås, fortolkes og gennemføres forskelligt i de forskellige medlemsstater
  • Arbejdsmiljøbestemmelserne skal anvendes bedre i vejtransportsektoren, hvis den skal kunne tiltrække nye chauffører og være i stand til at imødekomme den forventede efterspørgsel efter godstransport i fremtiden
  • EU har muligheden for at forbedre effektiviteten af sin økonomi og reducere drivhusgasemissionerne fra transport.

Fakta og tal (Kilde: EU-Kommissionen)
  • Næsten tre fjerdedele (72 procent) af al varetransport i EU foregår som vejtransport, hvor den årlige omsætning er 300 milliarder euro, hvilket svarer til ca. 2 procent af EU's BNP
  • Landtransport, som vejgodstransport er en del af, er den eneste transportform, hvor produktiviteten er faldet siden 2001. Falder er på 0,2 procent
  • National transport tegner sig for 67 procent af vejtransporten i EU. Udenlandske godstransportvirksomheders adgang til nationale markeder er imidlertid meget begrænset.
  • Tunge køretøjer kører ofte tomme. 20 procent af alle lastbiler i EU kører tomme. Inden for national transport stiger denne andel til 25 procent.
  • Der er ca. 600.000 virksomheder i vejtransportsektoren, hvoraf en stor del små og mellemstore, og den beskæftiger op mod tre millioner mennesker
  • Vejtransporten står over for en mangel på chauffører i den nærmeste fremtid. Chauffører er en aldrende befolkning, og vejtransport anses ikke for at være et attraktivt erhverv. Arbejdsvilkårene opfattes som svære, og medlemsstaterne gennemfører ikke arbejdsmiljøbestemmelserne konsekvent
  • Ifølge en nylig undersøgelse fra EU-Parlamentet er omkostningerne ved de resterende begrænsninger for cabotagekørsel ca. 50 millioner euro pr. år
  • Ved at ophæve begrænsningerne for cabotagekørsel, så det bliver nemmere for vejtransportvirksomhederne at kombinere ladninger og udnytte returkørslen, kan man bidrage til at nedbringe antallet af tomkørsler
  • Fjernes disse begrænsninger, bliver det også muligt at optimere styringen af vognparkerne og dermed samlet set gøre logistikken inden for EU's økonomi mere effektiv. Det vil være med til at sikre, at EU fortsat er et attraktivt sted for produktion og handel

Rapporten sendes nu til EU-Parlamentet og EU's ministerråd med henblik på yderligere drøftelser.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Færgerederi får ny ny direktion
- Dagligvarer kommer med to nye kølebiler
- Skib lastet med træ-, plastik- og metalaffald brød i brand i Køge Havn
- Danmarks største containerhavn øgede sin markedsandel
- Kranproducent ved Aarhus løftede 2023 op på et tilfredsstillende resultat
- Færdselsstyrelsen udsender vejledning om indplacering af lastbiler i CO2-emissionsklasser
- Færgerederi sælger hurtigfærge fra 1998
- Sammensluttede fagforeninger fik godt fem millioner ind
- Arbejdsgiverorganisation fortsætter med samme formand
- Resultatet efter første kvartal var et plus på knap 2,5 milliarder kroner
- Batteri-elektrisk lastbil kan komme i stødet på kort tid
- Sammensluttede fagforeninger fik godt to millioner ind

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst