Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Bilproducent vil producere el-motorer på sin motorfabrik i Sverige

Onsdag 9. december 2020 kl: 12:47
Af: Redaktionen

Volvo Cars, der er kinesisk ejet og producerer personbiler i både Sverige og Kina, vil samle elektriske motorer på fabrikken i Skövde i Sverige. Bilproducenten planlægger samtidig at etablere en komplet produktion af el-motorer inden udgangen af 2025 og investerer 700 millioner svenske kroner til formålet

Investeringen er et skridt i retning af Volvo Cars’ klimaambitioner og et led i den samlede elektrificeringsstrategi. Målet her er, at 50 procent af det samlede salg i 2025 skal være rene elbiler og resten hybrider.


Fabrikken i Skövde har været en del af Volvo Cars’ historie, lige siden virksomheden blev grundlagt i 1927. Investeringen i elmotorproduktion i Sverige betyder, at den historiske fabrik i Skövde også vil være en del af virksomhedens fremtid.


Volvo Cars annoncerede tidligere på året, at virksomheden vil investere betragteligt i eget design og udvikling af elmotorer til den kommende generation af Volvo-biler. Med de planlagte investeringer i Skövde tages de første skridt i retning af egen fremstilling af elmotorer.


I første fase vil der blive samlet elmotorer på fabrikken i Skövde. På et senere tidspunkt vil den samlede fremstilling af elmotorer finde sted på fabrikken i Skövde.


- Den allerførste Volvo fra 1927 blev drevet af en motor bygget i Skövde,, siger Javier Varela, der er senior vice president for Industrial Operations and Quality hos Volvo Cars.


- Vi har et højt kvalificeret team, der er forpligtet til at levere de højeste kvalitetsstandarder. Så det er kun passende, at de bliver en del af vores spændende fremtid, siger Javier Varela.


Fokus på egenudvikling
Forbrændingsmotoren er ikke længere det centrale omdrejningspunkt hos virksomheden, der satser på at skabe et fuldelektrisk modelprogram. Elmotoren er nu den grundlæggende byggesten for elektriske biler sammen med batterier og elektronik. Samspillet mellem de tre komponenter er afgørende for udviklingen af elbiler.


Med egen udvikling og produktion af elmotorer kan Volvo Cars’ ingeniører yderligere optimere teknologien og hele den elektriske drivlinje i de nye Volvo-biler. Denne tilgang vil give ingeniørerne mulighed for at opnå yderligere fremskridt i forhold til energieffektivitet og den samlede præstation.


Design og udvikling af virksomhedens elektriske motorer finder sted i Göteborg og i Shanghai. Tidligere på året åbnede Volvo Cars et nyt elmotorlaboratorium i Shanghai - en tilføjelse til den igangværende udvikling i Göteborg - og til de avancerede batterilaboratorier i Kina og Sverige.


De resterende aktiviteter på Skövde-fabrikken vil fortsat have fokus på produktion af forbrændingsmotorer, men bliver en del af et separat datterselskab af Volvo Cars, der hedder Powertrain Engineering Sweden (PES). Det er planen at PES vil blive fusioneret med Geelys forbrændingsmotorenhed.


Om Volvo Cars:
  • Den første Volvo-bil forlod samlebåndet på fabrikken i Göteborg i 1927
  • Volvo Car Group (Volvo Cars) er ejet af kinesiske Zhejiang Geely Holding (Geely Holding). Indtil 1999, hvor virksomheden blev købt af amerikanske Ford Motor Co., var den en del af den svenske Volvo-gruppe. I 2010 blev Volvo Cars købt af Geely Holding
  • Selve Volvo-navnet ejes af Trademark Holding AB, som er ejet i fællesskab af Volvo Cars og Volvo Group
  • Volvo Cars’ hovedkontor, produktudvikling, markedsføring og administration er primært beliggende i Göteborg
  • Siden 2011 har Volvo Cars haft kontorer i Shanghai og Chengdu i Kina). Volvo Cars’ kinesiske hovedkontor i Shanghai inkluderer et teknologicenter og funktioner som salg og markedsføring, produktion, indkøb, produktudvikling og andre supportfunktioner




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer
- Lokal togoperatør justerer køreplaner og togenes længde
- Forhandler af store og små køretøjer er tilfreds med 2023-resultatet
- Lufthavn på Djursland får vinterafgange til skiområdet i Sverige og Norge
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- 30-årig mand blev varetægtsfængslet i fire uger

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst