Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
ORGANISATIONER PÅ TRANSPORTOMRÅDET:

Tolkeforbud til køreprøver kan øge chaufførmangel

Mandag 8. april 2024 kl: 09:28
Af: Redaktionen

Et kommende forbud mod at bruge tolke ved køreprøver skal forebygge snyd. Men det vil samtidig amputere transportbranchens muligheder for at rekruttere nye chauffører, lyder det fra organisationerne DI og ATL. ALT, der er en arbejdsgiverorganisation for vognmænd og en af organisationerne i Dansk Industri, rækker sammen med DI hånden ud til transportministeren for at få en dialog i gang

Hos ATL peger man på, at selvom vejgodstransporten i øjeblikket er præget af en nedgang i aktiviteten, har vognmænd landet over stadig brug for at rekrutterer nye medarbejdere. Ud over en løbende rotation nærmer mange lastbilchauffører sig pensionsalderen, og da der bliver færre unge at tage af, er der kamp om arbejdskraften. Derudover peger ATL på, at det de senere år også er blevet vanskeligere at finde arbejdskraft i udlandet.


Set i det lys vakte det stor undren på tværs af transportbranchen, da transportminister Thomas Danielsen (V) inden jul indgik en aftale med kørelærerforeningerne om et fremtidigt forbud mod brug af tolke ved køreprøver.


Branchedirektør i ATL, Lars William Wesch, mener, at forslaget, der er tiltænkt at forebygge snyd ved køreprøver, risikerer at afholde mange fremmedsprogede borgere i at søge mod transporterhvervene.


- Transportbranchen er allerede i dag afhængig af også at kunne rekruttere chauffører, der måske ikke er stærke i dansk eller engelsk, men som på alle andre måder har de fornødne evner og viljen til at blive chauffør. Her vil et tolkeforbud ved køreprøven betyde en ekstra, sproglig barriere, som alt andet lige vil kunne afholde mange fremmedsprogede fra at blive chauffører, siger Lars William Wesch og fortsætter:


- Det vil lægge ekstra pres på en i forvejen presset branche og samtidig skade den enkeltes jobmuligheder.


ATL, DI Transport, 3F Transport, Dansk Erhverv, DTL og DTL-A sendte i februar et fælles brev, der i klare vendinger opfordrede transportminister Thomas Danielsen til dialog, men transportministeren har endnu ikke ønsket at mødes med repræsentationer fra organisationerne.


Branchedirektør i DI Transport, Karsten Lauritzen, forstår ikke, hvorfor ministeren ønsker at øge branchens rekrutteringsudfordringer.


- Det undrer mig, at ministeren ikke er mere imødekommende og inviterer til, at vi i fællesskab finder en løsning, der både kan forebygge de enkeltstående sager om snyd ved køreprøver, der naturligvis er helt uacceptable, uden at vi med den anden hånd skaber endnu større rekrutteringsudfordringer for branchen, siger Karsten Lauritzen, der selv har været minister i en V-ledet regering.


Regelændringen gælder også køreprøver til almindeligt B-kørekort, der ofte er en stor del af adgangsbilletten til en lang række job inden for eksempelvis rengøring, vareudbringning og hjemmehjælp. Et tolkeforbud vil derfor potentielt også have store konsekvenser for mange andre brancher.
Derfor bør det ifølge Karsten Lauritzen også være muligt at finde en mindelig løsning på problemet.


- Det virker mærkværdigt, hvis vi i 2024 ikke kan finde andre muligheder for at forebygge snyd end ved at indføre et tolkeforbud. Kunne der være teknologiske løsninger, der kunne gøre noget af det samme som en tolk og samtidig sikre integriteten i køreprøverne? Når en samlet branche og fagbevægelsen står sammen om en sag, er det oftest udtryk for, at den valgte politiske løsning ikke vil virke i virkeligheden. Vi håber i DI, at ministeren vil genoverveje sagen, siger han.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Aarhus ruller ud med to nye trækkere
- Transportorganisationer sender fælles erklæring efter møde i Paris
- Færgerederi får ny ny direktion
- Dagligvarer kommer med to nye kølebiler
- Skib lastet med træ-, plastik- og metalaffald brød i brand i Køge Havn
- Danmarks største containerhavn øgede sin markedsandel
- Kranproducent ved Aarhus løftede 2023 op på et tilfredsstillende resultat
- Færdselsstyrelsen udsender vejledning om indplacering af lastbiler i CO2-emissionsklasser
- Færgerederi sælger hurtigfærge fra 1998
- Sammensluttede fagforeninger fik godt fem millioner ind
- Arbejdsgiverorganisation fortsætter med samme formand
- Resultatet efter første kvartal var et plus på knap 2,5 milliarder kroner

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst