Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Rappport om cabotage peger på tre centrale udfordringer

Torsdag 23. august 2012 kl: 09:30
Af: Jesper Christensen

DTL Fonden og 3F Transport har finansieret en rapport, der beskiver cabotagekørsel og dens påvirkninger af den danske landtransportsektor. I rapporten "Cabotagekørsel i Danmark
- En rapport om et samfundsproblem" stiller DTL og 3F som en slags konklusion to krav til politikerne


De to krav lyder:

 - Danmark bør fortolke EU's cabotage-regler så reglen om tre ture på syv dage betyder, at man ikke kan få ret til at køre tre nye ture ved at krydse grænsen med et nyt internationalt læs.

 - Danmark bør allerede nu melde klart ud, at vi er imod en fuldstændig liberalisering af transportmarkeder om 18 måneder



DTL og 3F bruger rapportens beskrivelse af den historiske udvikling af den danske landevejstransport og cabotagekørslen og dens påvirkninger af markedet for landtransport til at underbygge de to krav. 


Det er særligt tre centrale punkter, som bliver påpeget i rapporten.

Reglerne om cabotagekørsel fortolkes forskelligt i de enkelte EU-lande. 
Det fremgår af rapporten, at de danske myndigheder fortolker reglerne om, at et vogntog må udføre tre cabotageture inden for syv dage i forbindelse med en international transport på en måde, så et vogntog får en ny syv-dages periode, når det har været en tur over grænsen, selvom der endnu ikke er gået syv dage fra den første cabotagekørsel. Det blev praksis ved den seneste officielle EU-fortolkning af cabotage-reglerne i 2010, da den danske regering bestod af Venstre og Konservative.

Reglerne om cabotagekørsel bliver ifølge rapporten overtrådt systematisk. Dermed bliver cabotagekørsel til piratkørsel, hvilket underminerer de danske transportvirksomheder grundlag for at drive forretning under de vilkår, der gælder i Danmark med hensyn til eksempelvis løn- og arbejdsvilkår i forhold til overenskomsterne på det danske arbejdsmarked.

EU-Kommissionen ønsker at liberalisere transportmarkedet fuldt ud fra 2014. Rapporten peger på, at hvis det sker, vil de danske transportvirksomheder med danske lastbiler og danske chauffører blive presset yderligere - ikke blot på de internationale transporter, men i høj grad også på deres hjemmebane. Lønniveauet i en række andre europæiske lande - særligt i de nye EU-lande i Central- og Østeuropa - er markant lavere, end det er i Danmark, hvilket giver transportvirksomheder med lastbiler og chauffører fra disse lande en konkurrencefordel alene på lønniveauet.


Dansk transport med danske chauffører og biler kan svinde ind
Rapportens sidste afsnit ridser et dystert scenarie op for de virksomheder, som vil agere på det danske landtransportmarked med danske chauffører og danske lastbiler. Hvis transportmarkedet bliver givet helt frit i 2014 forudser rapporten et tab af arbejdspladser på op mod 14.000 frem mod år 2020. 

Hvis arbejdsmarkedet ikke kan skab nye arbejdspladser, som de overflødige chauffører kan udfylde uden at presse andre ud, kan det ifølge rapporten komme til at koste det danske samfund 3,7 milliarder kroner alene i tab af skatteindtægter og udgifter til dagpenge. Hertil kan man så lægge udgifter til aktivering, omskoling og efteruddannelse samt en række andre sociale ydelser.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Knap 68 procent var fra Sverige - flest fra det østlige
- Transportkoncern vil have flere kvinder i de øverste ledelseslag
- Taastrup-virksomhed er end i Sø- og Handelsrettens skifteret
- Transportudvalget endevendte endnu en gang en tredie Limfjordsforbindelse
- Skifteret genoptager bobehandling af konkursbo efter pakkeservice-firma
- Fragtmandsfirma fragter fragten i ny FM'er
- Transportvirksomhed i Nordsjælland fik to franske på fjorten dage
- Tip-kasse på ny fire-akslet trailer er opbygget med forstærkede alu-planker
- Rederikoncern fragtede mere gods og flere passagerer i april
- Aalborg-virksomhed kører ud med syv-akslet vogntog
- Vejdirektoratet vil teste støjreducerende asfalt fire steder i landet
- Politiet kontrollerede 130 tunge køretøjer - halvdelen udenlandske - og skrev 39 sager

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst