Containerrederier opsiger samarbejde
Onsdag 25. januar 2023 kl: 11:51
Af: RedaktionenDe to rederikoncerner - MSC Mediterranean Shipping Company (MSC) og Maersk A/S, der er et datterselskab i A.P. Møller - Mærsk-koncernen, har besluttet, at de ikke vil forlænge den eksisterende 2M-alliance ud over januar 2025, som rederierne indgik i 2015
I en fællesudtalelse siger administrerende direktør og koncernchef i A.P. Møller - Mærsk, Vincent Clerc, og administrerende direktør i MSC, Søren Toft, at de to rederier anerkender, at meget har ændret sig siden de i 2015 indgik den 10-årige alliance.
- Ophøret af 2M-aftalen vil åbne for, at begge selskaber kan fortsætte deres individuelle strategier, siger de for direktører, som sammen fortsætter:
- Vi har sat stor pris på partnerskabet og ser frem til et fortsat stærkt samarbejde gennem de sidste år af aftaleperioden. Vi fortsætter fuldt forpligtet med at levere 2M-alliancens service til kunderne hos MSC og Maersk.
Dagens meddelelse vil ikke få en øjeblikkelig betydning for den service, som de to rederier yder i 2M-alliancen. Hvert selskab vil løbende orientere og støtte deres kunder i tiden op til - og efter - udfasningen af 2M-alliancen.
Om 2M alliancen:
- 2M er en container shipping line vessel sharing agreement (VSA mellem MSC og A.P. Møller - Mærsk
- Alliancen blev introduceret i 2015 med et mål om at sikre konkurrencedygtig og omkostningseffektiv containertransport mellem Asien og Europa
- Alliancen havde en løbetid på mindst 10 år med to års opsigelse
MSC og Maersk er verdens to største containerrederier. I efteråret nåede MSC over Marsk hvad angår containerkapacitet.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- En container med rom indeholdt også andre stærke sager
- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |