Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Svensk godsoperatør på skinner afvikler sine indenrigsaktiviteter i Norge

Mandag 31. oktober 2022 kl: 12:50
Af: Redaktionen

Bestyrelsen i svenske Green Cargo AB har besluttet, at selskabet skal indstille sine indenrigsaktiviteter i Norge. Aktiviteterne omfatter tre ruter, som vil blive nedlagt i løbet af første kvartal næste år

Green Cargo AB angiver, at den umiddelbare årsag er, at de økonomiske forudsætniger for at drive ruterne videre ikke er tilstede. Beslutningen om at indstille indenrigsvirksomheden i Norge vil berøre omkring 30 kunder og 20 medarbejdere i Green Cargo AB's norske selskab.


Siden 2016 har Green Cargo haft et norsk datterselskab, som har udført godstransport på tre banestrækninger i Norge. Green Cargo fremhæver, at udviklingen har været positiv for intermodale transporter med god volumentilvækst, men omkostningsudvikligen har været betydeligt højere end det har været tilfældet for indtægterne.


- Det er en tung, men nødvendig erhvervsøkonomisk beslutning. De økonomiske forudsætninger for at køre de tre norske indenrigsruter mangler, ikke mindst set i lyset af den forudsagte omkostningsstigning, som antages at fortsætte som en effekt af den globale situation, siger Andreas Regnell, bestyrelsesformand i Green Cargo.


Det handler blandt andet om øgede produktionsomkostninger relateret til ugunstige togpositioner i kapacitetstildeling og produktionsforstyrrende sporarbejde på strækninger og terminaler.


Samtidig er udgiften til el for Green Cargos norske godstrafik skudt i vejret. Siden 2020 er elprisen steget med knap 450 procent, og halvdelen af ​​meromkostningerne har ikke kunnet væltes over på berørte kunder i det nødvendige omfang på grund af historisk fastlåste kontrakter.


- Vi ville helst have fortsat i Norge. Vi har 120 medarbejdere der, som gør et fantastisk stykke arbejde, i et marked, der grundlæggende udvikler sig positivt. Men vi har desværre måttet kæmpe med stigende omkostninger, som er svære at påvirke, siger Ted Söderholm, administrerende direktør i Green Cargo.


Svenske operationer styrkes
Green Cargo har i flere år haft en række grænseoverskridende transporter mellem Sverige og Norge. Disse logistikarrangementer er ikke berørt af beslutningen om at afvikle den norske indenrigsdrift.


- De køretøjer, som Green Cargo benytter i Norge, vil nu styrke den svenske drift og den fortsatte forandringsrejse for moderselskabet. Tilføjelsen af ​​flere lokomotiver og vogne betyder, at vores konkurrenceevne øges på det svenske marked, som også omfatter de grænseoverskridende transporter til Norge, siger Ted Söderholm.


- Det er en tung, men nødvendig beslutning. De økonomiske forudsætninger for at køre de tre norske indenrigsruter mangler, ikke mindst set i lyset af den forudsagte omkostningsstigning, som antages at fortsætte som en effekt af den globale situation, siger Andreas Regnell, der er bestyrelsesformand i Green Cargo AB.


Det handler blandt andet om øgede produktionsomkostninger relateret til ugunstige togpositioner i kapacitetstildeling og produktionsforstyrrende sporarbejde på strækninger og terminaler.


Samtidig er udgiften til el for Green Cargo AB's norske godstrafik skudt i vejret. Siden 2020 er el-prisen steget med knap 450 procent, og selskabet har ikke kunnet føre mere end halvdelen af ​​meromkostningerne over på berørte kunder i det nødvendige omfang på grund af historisk fastlåste kontrakter.


- Vi ville helst have fortsat i Norge. Vi har 120 medarbejdere, som gør et fantastisk stykke arbejde i et marked, der grundlæggende udvikler sig positivt. Men vi har desværre måttet kæmpe med stigende omkostninger, som er svære at påvirke, siger Ted Söderholm.


Svenske operationer styrkes
Green Cargo har i flere år haft en række grænseoverskridende transporter mellem Sverige og Norge. Disse transporter fortsætter med at køre uberørt af beslutningen om at afvikle den norske indenrigsdrift.


- De togstammer, som Green Cargo benytter i Norge, vil nu styrke den svenske drift og den fortsatte forandringsrejse for moderselskabet. Tilføjelsen af ​​flere lokomotiver og vogne betyder, at vores konkurrenceevne øges på det svenske marked, som også omfatter de grænseoverskridende transporter til Norge, siger Ted Söderholm.








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst