Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Havne-mand bliver ny formand for banegods-organisation

Tirsdag 15. marts 2022 kl: 12:08
Af: Redaktionen

Havne-mand bliver ny formand for banegods-organisation
Rasmus Munk Kolind, Senior Commercial Manager, Container & Rail, Port of Aalborg A/S, er ny formand for interesseorganisationen Dansk Banegods.

Rasmus Munk Kolind fra Port of Aalborg er ny formand for brancheforeningen Dansk Banegods. Han vil som formand øge fokus på jernbanen som et pålideligt og bæredygtigt valg for danske virksomheder, når de skal have transporteret gods. Hos Port of Aalborg har man gennem de senere år høstet gode erfaringer med godstransport via jernbanen

Rasmus Munk Kolind, der er Senior Commercial Manager hos Port of Aalborg, indtager formandsstolen hos Dansk Banegods, hvor han vil bruge sine erfaringer fra Port of Aalborg, når han skal arbejde for, at danske virksomheder i højere grad transporterer gods på jernbanen. Port of Aalborg har gode erfaringer med godstransport via jernbanen, og de erfaringer kan Rasmus Munk Kolind give videre til virksomheder i resten af landet.


- Vi har gennem adskillige år investeret massivt i havnens jernbaneinfrastruktur, fordi vi har troet på transportformens muligheder, og i disse år er jernbanetrafikken i rivende udvikling hos os. Der er dog fortsat et kæmpe uforløst potentiale, og derfor finder vi det helt naturligt, at Rasmus Munk Kolind, sideløbende med at videreudvikle vores jernbane-setup, nu får mulighed for at skubbe yderligere på udviklingen i regi af Dansk Banegods, siger administrerende direktør hos Port of Aalborg, Claus Holstein.


Som formand for Dansk Banegods vil Rasmus Munk Kolind gøre en stor indsats for, at godstransport via jernbanen kommer til at spille en langt større rolle i de danske virksomheders transportmiks. 


- Vi skal være mere synlige over for danske virksomheder, som bør have banetransporten med i deres overvejelser, når forsyningskæder og logistik skal planlægges. Banetransport har en meget høj leveringssikkerhed og er i rigtig mange tilfælde en økonomisk fordelagtig måde at transportere gods på. De budskaber skal vi blive endnu bedre til at formidle til virksomhederne, så der kan flyttes mere gods over på jernbanen, siger Rasmus Munk Kolind.


Han påpeger, at det sagtens kan lade sig gøre at øge godsmængderne på indenrigstransport med bane blandt andet gennem etablering af flere terminaler til lastning og losning af gods flere steder i landet. Det har branchen længe efterlyst. Godsbanetransporten er dog særligt interessant og konkurrencedygtig, når transportafstandene bliver længere, og derfor egner transportformen sig godt til transporter til og fra lande i Europa. Også fordi mange af Danmarks europæiske naboer gennem flere år har udviklet og investeret i at udbygge deres jernbanenetværk blandt andet som følge af EU's målsætninger.


- EU har en ambition om, at 30 procent af godstransporten skal være omlagt fra vejtransport til jernbane eller skibe inden 2030, men vi er langt fra målet i Danmark. Derfor vil vi gerne være med til at skubbe til udviklingen. Gods på skinner er fremtidens grønne transport på land, og denne transportform bliver endnu grønnere i forbindelse med, at en større del af jernbanestrækningerne bliver elektrificeret, siger Rasmus Munk Kolind.


Han har set flere eksempler på besparelser på op imod 60 procent sammenlignet med landevejstransporter, når gods transporteres på jernbanen til og fra Nordjylland. 


Rasmus Munk Kolind oplyser desuden, at Dansk Banegods blandt andet vil fortsætte med at arbejde aktivt i Branchepanelet, hvor interessenter inden for gods på jernbanen er repræsenteret. Dansk Banegods har omkring 20 medlemmer, som repræsenterer togoperatører, terminaler, havne, speditører og organisationer, der samarbejder på tværs af branchen. Men der er brug for mange flere kræfter, som vil arbejde for øget godstransport på jernbanen, og Dansk Banegods vil gerne i kontakt med disse virksomheder, så man sammen kan gøre en indsats for at fremme den grønne transportform i Danmark.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst