Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
TRANSPORTORGANISATION OM ÆNDRING AF SYNSREGLER FOR LASTBILER MED TUNGE KRANER:

Myndighederne har lyttet

Mandag 14. juni 2021 kl: 15:03
Af: Redaktionen

Færdselsstyrelsen har opdateret vejledningen om syn af køretøjer, så lastbiler, der er opbygget med tunge kraner og dermed har en begrænset nyttelast, fremover kan registreres til "Godstransport" i stedet for "Særlig anvendelse". Ændringen bliver hilst velkommen af transportorganisationen ITD, som sammen med andre organisationer på transportområdet har argumenteret for ændringen

ITD peger på, at det hidtidige krav om, at en lastbil som minimum skal have en lasteevne, som udgør mindst 20 procent af lastbilens tilladte totalvægt, hvis den skal godkendes til Godstransport, har været til skade for både klimaet og fleksibiliteten i branchen, når det har handlet om lastbiler opbygget med tunge kraner, der har haft vanskeligt ved at leve op til kravet og derfor alene har kunnet bruges som et arbejdsredskab til "Særlig anvendelse". 


I praksis har det betydet, at disse lastbiler ikke har kunnet medbringe det gods, der skal håndteres af lastbilens kran, hvilket har medført, at der skulle benyttes et ekstra køretøj til at transportere godset. 


- Vi har igennem hele forløbet haft en god og konstruktiv dialog med myndighederne, som heldigvis har lyttet til vores ønske at fjerne en rigid regel, der alene er indført af registrerings- og afgiftstekniske årsager. Det er især positivt, at vognmændene efter vores anbefaling nu selv får mulighed for at vælge, hvorvidt det enkelte køretøj skal registreres til ”særlig anvendelse” eller til ”godstransport” med de fordele og ulemper der nu engang følger med, siger Lasse Kristoffersen, der er politisk chefkonsulent i ITD.


Sammen med andre organisationer på transportområdet har ITD gennem længere tid ønsket at få fjerne kravet om minimumslasteevne på lastbilerne. Forslaget indgår også i ITD’s vægt- og dimensionskatalog, der indeholder anbefalinger til, hvordan branchen kan støttes til at blive endnu mere effektiv.
 
 
- Vi har haft meget positiv respons fra myndighederne og politikerne på vores katalog, og jeg synes, at den seneste regelændring vidner om, at vi er på rette vej. Vi er i hvert fald kommet et vigtigt skridt videre i kampen for mere fleksibilitet og en endnu mere effektiv branche, men det er klart, at der stadigvæk er et stykke endnu med vores andre forslag. Vi er dog fortrøstningsfulde i forhold til det videre arbejde og mulighedernes indsats for at optimere lovgivningen yderligere, siger Lasse Kristoffersen.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst