Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
PARTIER BAG FINANSLOVSAFTALE:

Bilafgifterne skal bidrage til udbredelse af grønne biler

Tirsdag 3. december 2019 kl: 09:12
Af: Jesper Christensen

Finanslovsaftalen for 2020 indeholder en række punkter, der skal bidrage til at skære CO2-udslippet ned. Et af punkterne handler om el-biler og hybrid-biler. Her har S-Regeringen, Enhedslisten, SF, Radikale og Alternativet et ønske om, at der kommer flere grønne biler på vejene. På kort sigt skal det ske ved holde bilafgifterne for elbiler og andre lavemissionsbiler i ro frem mod opfølgningen på anbefalingerne fra den nedsatte kommission for grøn omstilling af personbiler

Partierne bag Finansloven for 2020 er enige om, at annullere den planlagte stigning i 2020. Aftalepartierne noterer sig i den forbindelse, at Kommissionen for grøn omstilling af personbiler midt i 2020 vil komme med forslag til en omlægning af bilafgifterne, som skal fremme udbredelsen af grønne biler og fasthold af statens provenu på længere sigt.


Aftaleparterne lægger vægt på, at bilafgifterne skal bidrage til den fortsatte udbredelse af grønne biler, således at de kan bidrage positivt til den grønne omstilling. Aftaleparterne er enige om, at bilafgifterne for elbiler og andre lavemissionsbiler også efter en afgiftsomlægning skal understøtte en fortsat stigende udbredelse af grønne biler.


Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet er enige om at nedsætte indfasningsprocenten for elbiler i 2020 fra 40 pct. til 20 pct. (for plug in hybrid-biler alene vedrørende elbildelen) og at reducere bundfradraget fra 77.500 kroner til 40.000 kroner.


Initiativet skønnes at medføre et mindreprovenu på 100 millioner kroner i 2020.


Aftaleparterne er desuden enige om, at det også skal være billigere at køre grønt på jobbet. Firmabiler kører typisk længere, og grønne firmabiler har derfor en relativt stor klimagevinst. Samtidig er en stor del af bilsalget i Danmark salg af brugte biler. Derfor kan grønne firmabiler, som videresælges efter et par års brug, være med til at fremme en grøn omstilling af bilparken.


Aftaleparterne er derfor enige om at indføre et fradrag i beskatningsgrundlaget for grønne firmabiler (elbiler og plug-in hybridbiler) på 40.000 kroner fra 1. april til 31. december 2020. Initiativet skønnes at medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 25 millioner kroner i 2020.


Der afsættes således samlet set 125 millioner kroner i 2020.


Aftaleparterne er endvidere enige om, at afgifterne fra 2021 også skal understøtte, at virksomhederne vælger grønne firmabiler.


Interesserede kan se en oversigt over aftalen her:





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Danmarkshistoriens største havvindsudbud er sat i gang
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst