Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
TRANSPORTORGANISATION KOMMENTERER POLITISK AFTALE:

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Mandag 15. april 2024 kl: 15:11
Af: Redaktionen

SVM-Regeringen varslede sidste år, at den fra 1. januar 2025 hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. Mandag præsenterede SVM-Regeringen så en aftale, hvor der bliver skruet op for støtten til omstilling af transportområdet i en mere bæredygtig retning - og justeret lidt på afgifterne. Transportorganisationen ITD kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene

ITD peger på, at det er positivt, at SVM-Regeringen har lyttet til branchens aktører, som i flere år har fortalt politikerne, at den mest fair klimaafgift placeres der, hvor det rent forurener - nemlig på brændstoffet. Samtidig sænker SVM-Regeringen den planlagte kilometerafgift i tre år, så en højere dieselafgift i denne periode ikke gør det dyrere at være vognmand. Vejafgiften, som indføres fra 2025, bliver nedsat med ca. 19 procent i årene fra 2025 til 2027, mens afgiften sænkes med ca. 12 procent i 2028. 


- Jeg vil gerne kvittere for, at regeringen anerkender, at den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport kommer til at koste rigtig mange penge. Det får os ikke i mål, men det er et fornuftigt skridt i den videre proces, siger bestyrelsesformand i ITD, John A. Skovrup, der peger på, at det for ITD er vigtigt, at SVM-Regeringen har lyttet til bekymringen om, at en dieselafgift, oveni den allerede besluttede kilometerafgift, ifølge ITD og andre organisationer på transportområdet vil være urimelig.  

 
- Da man på Christiansborg besluttede sig for at indføre kilometerafgiften, understregede vi, at hvis politikerne skulle indføre en afgift, så ville en dieselafgift skabe et stærkere grønt incitament end kilometerafgiften, siger John A. Skovrup.  


ITD er til gengæld bekymret for den stigende mængde bureaukrati, hvor vognmændene skal håndtere støttepulje-ansøgninger til både indkøb af lastbiler, depotladning, afregning af den kilometerbaserede vejafgift og dieselafgiften.  

 
ITD er bekymret for, at den stigende mængde bureaukrati øger tiden bag skrivebordet og mindsker tiden bag rattet i førerhuset.  


- Jeg frygter, at mange af vores mindre medlemmer rent faktisk ikke får søgt penge i de grønne støttepuljer, fordi de bliver pålagt en markant administrativ byrde, der med garanti kommer til at følge med ansøgningsprocessen. Vi skal huske på, at jeg selv og mange af vores medlemmer tjener penge, når vi er på landevejen, ikke når vi sidder hjemme på kontoret, siger John A. Skovrup, der er vognmand i Bække i det sydlige Jylland.

 
SVM-Regeringens udspil indeholder også midler til flere vægt- og dimensionstiltag, hvilket ITD betegner som positivt. Organisationerne på vejtransportområdet har længe ønsket at få hævet totalvægten på syv-akslede vogntog, men hidtil uden resultat. 


- Vi måtte desværre konstatere, at Færdselsstyrelsen ved seneste gennemgang af vægt- og dimensionsbekendtgørelsen ikke imødekom vores ønske om at hæve totalvægten på de syv-akslede vogntog. Nu håber vi så, at de ekstra midler kan anvendes til vægt- og dimensionstiltag, så vi kan få hævet totalvægten på de syv-akslede vogntog - for klimaets skyld, siger John A. Skovrup. 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Batteri-elektrisk lastbil kan komme i stødet på kort tid
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Danmarkshistoriens største havvindsudbud er sat i gang
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst