Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

EU har vedtaget strengere regler for CO2-emissioner fra biler og varevogne.

Tirsdag 16. april 2019 kl: 20:07
Af: Redaktionen

EU har vedtaget strengere regler for CO2-emissioner fra biler og varevogne.

Nye og strengere CO2-emissionsnormer for biler og lette erhvervskøretøjer vil bringe EU tættere på at nå sine klimamål og sikre, at bilfabrikanterne bidrager til indsatsen for at nedbringe drivhusgasemissionerne. EU’s Ministerråd har vedtaget en ny forordning, der skal sikre, at nye biler fra og med 2030 i snit udleder 37,5 procent mindre CO2, og nye varevogne i snit udleder 31 procent mindre CO2 i forhold til niveauerne i 2021

Mellem 2025 og 2029 skal både biler og varevogne udlede 15 procent mindre CO2. Der er tale om mål for hele EU-vognparken. Indsatsen for at nedbringe CO2 bliver fordelt blandt fabrikanterne på grundlag af deres vognparks gennemsnitlige masse.


EU-Kommissionen fremlagde sit forslag til ny forordning i november 2017 som led i tredje pakke om ren mobilitet. EU-Parlamentet vedtog sin holdning 3. oktober 2018, og EU’s Ministerråd nåede til enighed om en generel indstilling 9. oktober 2018.


Forhandlingerne med EU-Parlamentet gik i gang 10. oktober 2018 og sluttede med en foreløbig aftale 17. december sidste år, der blev bekræftet af medlemslandenes EU-ambassadører 16. januar i år.


Ministerrådets formelle vedtagelse af de nye regler var det sidste skridt i processen.


Det overordnede mål med forslaget er at bidrage til at nå målene med Parisaftalen og EU-målet om en nedbringelse på 30 procent inden 2030 i forhold til 2005 i sektorer uden for ETS (emissionshandelssystemet), som EU-Kommissionen har fastsat, og som omsættes til nationale mål i forordningen om indsatsfordeling.


De foreslåede tiltag og mål er baseret på klima- og energirammen for 2030 og strategien for energiunionen, der sigter mod at nedbringe transportemissionerne og energiforbruget. Det nedbragte behov for fossile brændstoffer vil også forbedre energiforsyningssikkerheden i EU og mindske EU-landenes afhængighed af import af energi fra lande uden for EU.


Interesserede kan se forordningen her:






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Danmarkshistoriens største havvindsudbud er sat i gang
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst