Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
BRINTBRANCHEN KOMMENTERER VLAK’S KLIMA- OG LUFTUDSPIL:

Der er gode toner i regeringens klimaplan, men

Tirsdag 9. oktober 2018 kl: 16:46
Af: Redaktionen

Der er overordnet ros fra Brintbranchen til VLAK-Regeringens klimaplan. - Det er en rigtig flot plan med mange gode forslag, og vi er klar til at levere de grønne løsninger der er brug for. Men det er muligt at gøre mere, blandt andet, når vi taler lastbiler og flytransport, og det bør komme med i den endelige aftale, siger Brintbranchens direktør Tejs Laustsen Jensen i en kommentar

Mange roser, få tidsler og enkelte mangler. Sådan lyder reaktionen fra én af de brancher, der skal levere de teknologiske løsninger, hvis VLAK-Regeringens klimaplan, der blev lagt på bordet tirsdag, skal blive en succes.


Brintbranchen, der blandt andet repræsenterer producenter af brintbiler, tankstationer og løsninger med brintbusser, tager overordnet set godt imod udspillet:


- Der er rigtigt mange gode forslag i udspillet og særligt når det gælder busser, taxaer og afgiftslettelserne på grønne firmabiler er der grund til at rose regeringen for at sætte fart på den grønne omstilling. Vi har allerede de første brinttaxaer på gaden i Danmark og busser på vej, men indtil nu har økonomien været udfordret, og det har været svært at komme op i en skala der betyder noget. Det ændrer dagens tiltag på, og det er meget positivt, siger direktør i Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen.


Brintdirektøren mener dog at ambitionsniveauet i planen godt kunne være højere.


- Det kan godt gå hurtigere - for eksempel i forhold til busser og taxier, end regeringen lægger op til, og det havde jeg selvfølgelig gerne set. Teknologierne findes, og de er klar til brug i større skala. For eksempel blev det for nyligt offentliggjort, at med en betragtelig pose penge i EU-støtte, vil der i løbet af ganske få år være ca. 200 brintbusser på gaderne i Danmark, og der er rigeligt rum til at skynde yderligere på den udvikling, siger Tejs Laustsen Jensen, der dog understreger de mange positive sider ved planen - særligt i forhold til personbilerne.


- Det er rigtigt godt at gøre noget ved personbilerne, men det er også på mange måder det sværeste område. Der er laverehængende frugter, både i forhold til klima og miljø, når vi taler lastbiler og tog, og her er der mulighed for at gøre betydeligt mere, end regeringen lægger op til - og det endda uden det kommer til at koste ret meget, siger Tejs Laustsen Jensen.


Ifølge Brintbranchens direktør er der på infrastrukturområdet brug for et mere teknologineutralt perspektiv end det, VLAK-Regeringen lægger op til i klimaplanen.


- Det er rigtigt fint, at man vil gøre mere for at udbygge ladeinfrastrukturen til batteribiler, men særligt på de lange afstande er der brug for andre teknologier, og her er det meget underligt at regeringen ikke lægger op til en teknologineutral tilgang. Vi har ikke kun brug for flere ladestandere, men også for nye brinttankstationer med videre, hvis målet om en million grønne biler skal opfyldes, siger han.


Men det er ikke kun trafikken på landjorden, der skal gøres noget ved, hvis den grønne omstilling skal lykkes. lyder det i kommentaren.


- Der er også behov for at tage det første livtag med den voksende udledning fra lufttrafikken, ved at få gang i produktion af CO2-neutralt brændstof på baggrund af el og CO - de såkaldte elektrofuels. Det er der behov for at få med i den endelige aftale, men overordnet er der grund til at komplimentere regeringen for et rigtigt godt udspil, siger Tejs Laustsen Jensen.


Interesserede kan se VLAK-Regeringens udspil her:



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Danmarkshistoriens største havvindsudbud er sat i gang
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst