Klik venligst

  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

EU-Kommissionen vil have mere klimavenlige biler

Fredag 10. november 2017 kl: 08:00
Share  


Af: Jesper Christensen

VLAK-Regeringens energi-, forsynings- og klimaminister er tilfreds med EU-Kommissionens forslag til at nedbringe CO2-udledningen fra person- og varebiler. Samtidig fremhæver han EU-Kommissionens forslag om at sætte skub på udviklingen af el- og brint biler i Europa

Klimaaftrykket fra Europas millioner person- og varebiler skal mindskes, hvis EU’s klimamål skal nås. Derfor fremsatte EU-kommissionen onsdag forslag til nye krav til de europæiske bilfabrikanter. Kernen ai forslaget tiil den nye forordning er, at CO2-emissioner pr. km i personbiler og varebiler i 2025 skal nedbringes med 15 procent og i 2030 med 30 procent set i forhold til de eksisterende krav for 2020. Forordningen vil desuden fremme elbiler og lav-emissionsbiler ved særlige incitamenter til bilproducenterne.


- Jeg synes, kommissionens forslag er meget positivt. Den europæiske bilindustri er blandt de mest avancerede i verden, og jeg er sikker på, at de kan løfte opgaven. Forslaget vil også gavne Danmark og vores indsats for en grønnere transportsektor, siger Lars Chr. Lilleholt (V), der er energi-, forsynings- og klimaminister i VLAK-Regeringen.


De 28 EU-lande besluttede i 2014 at skære 30 procent af udledningerne frem mod 2030 fra de ikke-kvotebelagte sektorer - landbrug, transport og bygninger. 


Danmark har herunder påtaget sig at reducere med 39 procent set i forhold til 2005. Samtidig viser fremskrivninger fra Energistyrelsen, at transportsektorens CO2-udledninger forbliver på samme niveau frem mod 2030, hvis ikke der gøres noget. Derfor er der brug for udvikling af nye og mere klimavenlige biler, hvis Danmark skal nå sine EU-mål i de ikke-kvotebelagte sektorer i 2030 og nå målet om et lavemissionssamfund i 2050.


Gode erfaringer med krav
Da EU i 2009 vedtog en CO2-forordning om udledninger fra person- og varebiler, skubbede det gang i udviklingen af mere klimavenlige biler. CO2-forordningen viste sig at være et effektivt redskab, der både har fået bilproducenterne til at lave mere brændstoføkonomiske biler og til at tænke i alternative hybride og eldrevne køretøjer. 


Danmark har historisk set indregistreret nogle af EU's mindste og mest CO2-effektive biler. Men ifølge den danske energi-, forsynings- og klimaminister  er der brug for at accelerere udviklingen af mere klimavenlige køretøjer, hvis klimamålene skal nås. Da vi ikke har en selvstændig bilindustri i Danmark, er det afgørende, at vi gennem EU kan være med til at stille høje CO2-krav til bilproducenterne, mener energi-, forsynings- og klimaministeren.


- Den danske transportsektor har ved flere lejligheder fortalt, at branchen er med på at yde sit til, at vi alle sammen får en mere klimavenlig transportsektor. Derfor synes jeg, at vi i Danmark skal træde speederen i bund for, at EU stiller yderligere CO2-krav til bilproducenterne, så vi får endnu mere klimavenlige person- og varebiler på de danske veje, siger Lars Chr. Lilleholt.


Transportsektoren står for ca. en fjerdedel af Danmarks drivhusgasudledninger - og både emissioner og andelen af de samlede emissioner er vokset betydeligt siden 1990. Vejtransport stod i 2013 for 92 procent af de samlede CO2-udledninger fra transportsektoren i Danmark, hvoraf person- og varebiler stod for knap 80 procent.


Lars Chr. Lilleholt og den øvrige VLAK-Regering fik i september i år vedtaget et forslag om lavere registreringsafgifter, hvilket sammen med tidligere afgiftsnedsættelser har skubbet bilsalget i vejret. VLAK-Regeringen har også ændret på registreringsafgifterne på el-biler, så salget af el-biler er gået markant tilbage. 




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fjernbusudspil er balanceret og følger opfordring fra Danske Busvognmænd
- Transportministeren fremlægger udspil til bedre vilkår for passagerer og private løsninger i den kollektive trafik
- Benzin og diesel bliver mærket
- 
Volvo Bussars nye turistbus i topklassen fik en bæredygtig pris i Hannover
- Hybridbus fra Mercedes-Benz blev årets bus
- Hver femte dansker vil forbyde mobiltelefonen i trafikken
- Stena Line har øget kapaciteten over Kattegat
- Lastbil- og busproducenter har fokus på en bæredygtig fremtid
- Transportmessen i Hannover er skudt i gang med dag for pressen
- Kan Danmark levere en dag uden døde i trafikken
- Busser i Midtjylland skal have USB-stik til opladning
- Busser i Midtjylland skal have USB-stik til opladning

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst