Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Solceller kan bane vejen for bedre økonomi og trivsel

Tirsdag 27. september 2016 kl: 10:17
Af: Redaktionen

En ny testrapport fra transportorganisationen ITD’s Innovation Center for Logistics and Transport (ILT) viser, at solcellepaneler på lastbiler kan bane vejen for bedre økonomi og trivsel. Men systemer med solceller byder ifølge testrapporten også på udfordringer. Erfaringerne fra rapporten skal bruges til at udbrede kendskabet og fordelene ved solceller på lastbiler

ITD’s innovationscenter for transport og logistik, ILT, har testet, hvad solceller kan betyde i forhold til forskellige transporter på lastbiler. Virksomhederne Contino A/S og Frank Nørager & Co. A/S har deltaget i forsøget, og parterne bag projektet har høstet erfaringer fra de medvirkende biler, der har haft solceller påmonteret til at understøtte bilernes batterier. Erfaringerne fra testene er generelt positive og har sikret en detaljeret viden på området.


- Vi oplever i disse år en rivende teknologisk udvikling af solcellesystemer, der bliver mere og mere effektive, og som efterhånden finder anvendelse i mange forskellige sektorer. Vi har med denne test fulgt op på en række problematikker og forskellige leverandører af solceller for at finde det bedste setup, der kan imødekomme den professionelle vognmands behov. Erfaringerne fra vores test er meget positive, hvad angår økonomi, trivsel og miljø, siger Poul Bruun, der er innovationsdirektør i ILT.


Testene har blandt andet vist, at solcelleanlægget kan mindske risikoen for nedbrud. Nedbrud og dermed starthjælp er ikke blot dyrt for vognmanden, men medfører oftest også forsinkelser og risiko for at miste en kunde. Det kan måske ikke direkte måles i kroner og øre, men er en væsentlig faktor i transportbranchens hverdag.


- Vi forventer, at solceller i lastbiler bliver mere attraktive i takt med, at priserne og tilbagebetalingstiden for solcelleanlæg og batterier falder. Hertil kommer, at fremtiden vil byde på nye teknologier, hvor lastbiler bliver forsynet med større batterier, så de helt eller delvist kan køre på strøm. Det vil sige, at der vil ikke være behov for at montere ekstra batterier på lastbiler, siger Poul Bruun.


Rapporten skitserer også de udfordringer, testene mødte, i forhold til at få monteret solcellerne ordentligt på bilerne, og testene peger også på, at der er visse typer transporter og vognopbygninger, hvor solceller passer bedre og hvor investeringen er bedre end andre.


- Vi har indhentet vigtigt viden til at videreudvikle på området. Et af de steder, hvor forsøget mødte udfordringer, var i forhold til fastmonteringen af solcellerne. I forhold til et sikkerhedsmæssigt aspekt er det vigtigt, at solcellerne ikke ryster sig løs under kørsel, og her blev der arbejdet på at finde en brugbar løsning, der sikrer fastmonteringen, og at solcellepanelerne fastholder den mest optimale vinkel for at fange solens stråler, siger Poul Bruun.


ILT’s solcellerapport bygger på testforløb gennemført hos transportvirksomhederne Frank Nørager & Co. A/S og Contino A/S i samarbejde med teknologileverandørerne Sundrive ApS, UnatSolar Ltd. og MAN Last og Bus A/S. Testen hos Frank Nørager & Co. A/S er gennemført med støtte fra Trafik- og Byggestyrelsen som led i projektet ”Mere effektive godstransporter og bedre miljø”.


Interesserede kan se testrapporten her:






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Danmarkshistoriens største havvindsudbud er sat i gang
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst