Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

København til kamp mod farlige trafikkryds

Onsdag 26. november 2014 kl: 10:04
Af: Redaktionen

Over halvdelen af alle trafikuheld, hvor mennesker kommer til skade, sker i trafikkryds. En ny evaluering fra Københavns Kommune viser, at en ombygning af krydsene kan reducere antallet af uheld med personskade med næsten 80 procent

Evalueringen baserer sig på ombygningen af to kryds ved henholdsvis Gyldenløvesgade/Nørre Farimagsgade og H.C. Andersens Boulevard/Jarmers Plads, som begge blev bygget om i 2008. Sammenligner man ulykkesstatistikken fem år før ombygningen med fem år efter ombygningen, er antallet af uheld mere end halveret, og antallet af personskadeuheld er reduceret med henholdsvis 79 procent og 73 procent.

 
- København er præget af stor trængsel og hektisk trafik, men det skal være sikkert at færdes i byen - både for fodgængere, cyklister og bilister. Evalueringen viser tydeligt, at det har en positiv effekt, når vi går systematisk til værks med vores trafiksikkerhedsløsninger. Jeg er især glad for, at antallet af personskadeuheld er faldet så markant, og at langt færre mennesker er kommet til skade. Det er vores vigtigste mål, siger teknik- og miljøborgmester Morten KabellMorten Kabell (Enhedslisten).

 
Igennem de seneste ti år har København gennemført en systematisk ombygning af byens mest befærdede trafikkryds. Ombygningerne er led i et større arbejde, hvor kommunen systematisk har gennemgået alle krydsene på Københavns mest befærdede strækninger. Kommunen fortsætter derfor indsatsen i de kommende år, hvor der er planlagt en række ombygninger af trafikkryds på flere af Københavns store veje.

 
Stormgade/Tietgensgade blev ombygget i 2005 og Gyldenløvesgade/Søgade-krydset i 2006. Også i de to kryds er trafiksikkerheden forbedret efter ombygningen, og samme positive effekt kan ses efter krydsombygninger andre steder i København. Alle evalueringer har vist markante forbedringer på uheldsstatistikken.


Ombygningen H.C. Andersens Boulevard/Jarmers Plads
  • Antallet af uheld er reduceret med 72 procent. Antallet af personskadeuheld er reduceret med 73 procent
  • Der er etableret bundet venstresving fra H.C. Andersens Boulevard mod nord ad Nørre Voldgade
  • Venstresving fra H.C. Andersens Boulevard mod Hammerichsgade er blevet forbudt
  • Der er etableret et ekstra fodgængerfelt over H.C. Andersens Boulevard
  • Anlægssum: 2,7 millioner kroner.

Ombygningen af Gyldenløvesgade/ Nørre Farimagsgade
  • Antallet af uheld er reduceret med 54 procent. Antallet af personskadeuheld er reduceret med 79 procent
  • Der er etableret bundet venstresving fra H.C. Andersens Boulevard mod syd ad Vester Farimagsgade
  • Venstresving fra Gyldenløvesgade mod nord ad Nørre Farimagsgade er blevet forbudt
  • Anlægssum: 5,7 millioner kroner. 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst