København til kamp mod farlige trafikkrydsOnsdag 26. november 2014 kl: 10:04 Af: RedaktionenOver halvdelen af alle trafikuheld, hvor mennesker kommer til skade, sker i trafikkryds. En ny evaluering fra Københavns Kommune viser, at en ombygning af krydsene kan reducere antallet af uheld med personskade med næsten 80 procent Evalueringen baserer sig på ombygningen af to kryds ved henholdsvis Gyldenløvesgade/Nørre Farimagsgade og H.C. Andersens Boulevard/Jarmers Plads, som begge blev bygget om i 2008. Sammenligner man ulykkesstatistikken fem år før ombygningen med fem år efter ombygningen, er antallet af uheld mere end halveret, og antallet af personskadeuheld er reduceret med henholdsvis 79 procent og 73 procent. - København er præget af stor trængsel og hektisk trafik, men det skal være sikkert at færdes i byen - både for fodgængere, cyklister og bilister. Evalueringen viser tydeligt, at det har en positiv effekt, når vi går systematisk til værks med vores trafiksikkerhedsløsninger. Jeg er især glad for, at antallet af personskadeuheld er faldet så markant, og at langt færre mennesker er kommet til skade. Det er vores vigtigste mål, siger teknik- og miljøborgmester Morten KabellMorten Kabell (Enhedslisten). Igennem de seneste ti år har København gennemført en systematisk ombygning af byens mest befærdede trafikkryds. Ombygningerne er led i et større arbejde, hvor kommunen systematisk har gennemgået alle krydsene på Københavns mest befærdede strækninger. Kommunen fortsætter derfor indsatsen i de kommende år, hvor der er planlagt en række ombygninger af trafikkryds på flere af Københavns store veje. Stormgade/Tietgensgade blev ombygget i 2005 og Gyldenløvesgade/Søgade-krydset i 2006. Også i de to kryds er trafiksikkerheden forbedret efter ombygningen, og samme positive effekt kan ses efter krydsombygninger andre steder i København. Alle evalueringer har vist markante forbedringer på uheldsstatistikken. Ombygningen H.C. Andersens Boulevard/Jarmers Plads
Ombygningen af Gyldenløvesgade/ Nørre Farimagsgade
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |