Myndighederne får lettere ved at forfølge lovovertrædere fra andre EU-lande
Torsdag 14. marts 2024 kl: 13:22
Af: RedaktionenEU-Kommissionen glæder sig over den politiske aftale, der i denne uge blev indgået mellem EU-Parlamentet og EU’s Ministerrådet om at gøre det lettere at håndhæve færdselsregler på tværs af grænserne
De nuværende EU-regler om grænseoverskridende håndhævelse har bidraget til at øge overholdelsen af færdselsreglerne for bilister fra andre EU-lande. Ikke desto mindre blev omkring 40 procent af de grænseoverskridende lovovertrædelser i 2019 begået ustraffet - enten fordi gerningsmanden ikke blev identificeret, eller fordi betalingen af bøden ikke blev gennemført.
Ugens aftale omfatter disse spørgsmål med nye bestemmelser, der forbedrer samarbejdet mellem medlemsstaterne. Ud over den automatiske udveksling af oplysninger mellem nationale myndigheder, indføres der gensidig bistandsprocedurer til at identificere gerningsmanden og håndhæve bøder.
Ud over de hyppigste og mest alvorlige forseelser, såsom hastighedsoverskridelser, spirituskørsel, vil samarbejdet mellem nationale myndigheder også omfatte:
- Hit-and-runs
- Ikke holde tilstrækkelig afstand fra forankørende køretøj
- Farlig overhaling
- Farlig parkering
- Krydse en eller flere fuldt optrukne spærrelinier eller -flader
- Kørsel i den forkerte retning
- Manglende respekt for reglerne om brug af nødkorridorer
- Manglende respekt for trafiksikkerhedsrelaterede adgangsrestriktioner for køretøjer, der gælder for områder som skolezoner, fodgængerzoner og cykelstier
- Kørsel med overlæs
En it-portal skal give borgerne let adgang til oplysninger om de færdselssikkerhedsregler, der gælder i hver medlemsstat, men også klageprocedurer samt pålagte bøder, håndhævelsesordninger og tilgængelige midler til betaling af bøderne.
Sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger styrkes gennem klare roller og opgaver for nationale forvaltninger i grænseoverskridende håndhævelsesprocedurer, bestemmelser om datasikkerhed, klare frister og vejledning om det sprog, der skal bruges i kommunikationen med borgerne.
Den politiske aftale skal nu vedtages formelt. Når den proces er afsluttet af EU-Parlamentet og EU's Ministerråd, vil de nye regler blive offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende og skal omsættes til national lovgivning inden for to et halvt år.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |