Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Politikerne lukker Aarhus Midtby for dieselbiler uden filter

Mandag 21. november 2022 kl: 18:30
Af: Redaktionen

Politikerne lukker Aarhus Midtby for dieselbiler uden filter

Byrådet i Aarhus Kommune har besluttet at skærpe kommunens miljøzoneordning. Det betyder, at dieseldrevne personbiler uden partikelfilter fra slutningen af 2023 ikke længere må køre inden for Ringgaden i Aarhus

Dieseldrevne lastbiler, busser og varebiler har siden midten af 2020 skulle have monteret et partikelfilter for at køre i miljøzonen i det centrale Aarhus. Miljøzonen er afgrænset af Ringgaden, Marselis Boulevard og Sydhavnsgade. Nu udvides ordningen til også at omfatte dieseldrevne personbiler. Målet er mindre forurening og renere luft.


Landets øvrige fire miljøzonekommuner, København, Frederiksberg, Odense og Aalborg, har - eller forventes snart - at tage en lignende beslutning.


- Dieseldrevne køretøjer er en stor kilde til luftforurening i Danmark. Så jeg er glad for, at vi kan følges med de andre store byer og samarbejde om at sikre renere luft på tværs af landet. Miljøzonerne er netop indført i byområder med meget trafik, som samtidig også er områder, hvor mange mennesker bor, arbejder og opholder sig. Når vi skærper ordningen i Aarhus, vil det derfor forbedre nærmiljø og sundhed for rigtig mange mennesker, siger Nicolaj Bang (K), der er rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune.


Byrådet besluttede ved dets seneste møde samtidig, at miljøzonen i Aarhus fremadrettet skal udvides til at omfatte den nuværende transitrute til Molslinjens lukkede færgeterminal på Pier 3. Det betyder, at miljøzonen fra marts 2024 også vil omfatte Nørrebrogade/Randersvej og Bernhardt Jensens Boulevard, som i øjeblikket er undtaget.


Indstillingen skulle efter planen have været i udvalg for, at man kunne drøfte ambitionsniveauet, men efter forslag fra Nicolaj Bang blev indstillingen vedtaget, mens interesserede partier efterfølgende vil arbejde på et forslag om at udarbejde ordningen.


Ifølge bilstatistik.dk er der i slutningen af oktober 2022 registreret 3.163 dieseldrevne personbiler i Aarhus Kommune, der ikke lever op til de nye regler. Disse biler skal derfor have monteret et partikelfilter, før de må køre ind i en miljøzone.


Er man i tvivl om ens bil lever op til kravene - eller overvejer man at købe en ældre dieselbil - kan man allerede nu tjekke bilen på miljoezoner.dk. Her kan man indtaste bilens nummerplade og få et svar med det samme.


På miljoezoner.dk kan man også læse om mulighederne for at få et tilskud til eftermontering af partikelfilter med videre.




Fakta:
  • Lovændringen omfatter dieseldrevne personbiler med en Euronorm under 5. Euronorm angiver bilens miljøegenskaber, og hvor meget den må udlede af skadelige stoffer, som partikler og NOx’er målt i gram pr. kilometer
  • Miljøkravene til biler er løbende blevet skærpet, hvilket i praksis betyder, at det er ejere af ældre dieselbiler, som skal være særlig opmærksomme på, om deres bil må køre ind i en miljøzone. Lever bilen ikke op til kravene, vil man blive kontaktet direkte i løbet af foråret 2023
  • Skærpelsen af miljøzoneordningen forventes at træde i kraft 1. oktober 2023
  • Man kan tjekke, om ens bil lever op til de nye krav på miljoezoner.dk




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rejsende i Nordjylland kan tage cykel gratis med i busser og tog
- DSB solgte flere pendlerkort i første kvartal
- Kong Frederik X indvier Hovedstadens nye Metrostationer
- Analyse af vigespor på Svendborgbanen sender idéen ud på et sidespor
- Busproducent skal levere 354 busser til Rom
- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst