Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
TRANSPORTORGANISATION OM EKSISTERENDE REGLER:

- De står i vejen for nye lastbilkoncepter

Mandag 28. september 2020 kl: 10:55
Af: Redaktionen

Transportorganisationen ITD foreslår en vægt- og dimensions-kommission, som skal fremme klimavenlig vejgodstransport. Baggrunden for forslaget er, at eksisterende regler i en række tilfælde står i vejen for nye lastbilkoncepter, der kan medtage mere gods og nedbringe CO2-udledningen. Derfor mener ITD, at der er behov for at opdatere og harmonisere reglerne for lastbilers vægt og dimensioner

ITD fremhæver, at vejgodssektoren også skal levere sit bidrag til den ønskede CO2-reduktionen, og derfor er der et akut behov for at få kigget på, hvordan fremtidens lastbiler kan og skal se ud. Mange af de bestemmelser, der ligger til grund for, hvordan en lastbil ser ud i dag, er udformet før, klimaet for alvor kom på agendaen, og de bør ikke stå i vejen for mere CO2-venlige lastbiler i fremtiden.


- Vejgodssektoren skal også levere på klimadagsordnen, og der er heldigvis mange gode initiativer i gang. Faktum er dog også, at vi fortsat mangler det alternative CO2-frie brændstof, der kan omlægge sektoren i stor skala. Indtil det er tilgængeligt, skal vi bruge de løsninger, vi ved kan gøre en forskel her og nu, og det kan ændrede vægt- og dimensionsbestemmelser, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD, brancheorganisation for den danske vejgodssektor, og tidligere konservativ minister en en af ==‘ernes VK-regeringer.


Konkret ønsker ITD, at man fra politisk side nedsætter en vægt- og dimensionskommission, som kan komme med bud på, hvordan kravene til fremtidens lastbiler kan skrues sammen, så de fremmer udviklingen og brugen af koncepter, der nedbringer CO2-udslippet per transporteret enhed.
 

- I Danmark har vi siden 2008 kørt et meget succesfuldt forsøg med modulvogntog. To modulvogntog kan som tommelfingerregel erstatte tre almindelige lastbiler og udleder i gennemsnit cirka. 15 procent mindre CO2 i forhold til kørsel med almindelige lastbiler. Det er bare et eksempel på, hvordan ændrede vægt- og dimensionsbestemmelser, kan være med til at gøre en væsentlig klimaforskel. Andre eksempler giver endnu bedre resultater, men de er endnu ikke tilladte i Danmark, siger Henriette Kjær med henvisning til blandt andet svenske forsøg med dobbelttrailere. Samtidig peger hun på behovet for at harmonisere reglerne på tværs af grænserne.

 
- I dag findes der ikke fælles EU-regler, og det betyder, at det er op til de enkelte lande at fastsætte krav til køretøjerne og chaufførerne. Det har medført et virvar af regelsæt, som der er stort behov for at få harmoniseret, så mere gods kan transporteres på tværs af landegrænser med mindre CO2-udledning. Det vil være en oplagt lejlighed for Danmark som stor transportnation at gå forrest her og sikre bedre harmonisering til gavn for klimaet, siger Henriette Kjær.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst