Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Litauisk transportkoncern udvider sit intermodale netværk

Onsdag 11. marts 2020 kl: 21:00
Af: Redaktionen

Girteka-koncernen, der i 2010 havde 600 lastbiler og siden er vokset til at have over 7.400 lastbiler, vil udvide sit intermodale netværk for at skære CO2-belastningen fra sine transporter ned. Koncernen vil investere mere i transport på jernbanerne i Europa for at leve op til sit mål om at bidrage til mere bæredygtig transport

- Vi øger vores investeringer i teknologisk udvikling og bæredygtighed, siger Larisa Senkevičienė, der leder Intermodal Service division hos Girteka Logistics.


- Vi ser det som fremtiden for transportindustrien. Ved at flytte last på en miljøvenlig måde er lige så vigtig for os, som for vores kunder og samfund, siger hun videre.


Ved at indarbejde jernbanee og færger i transportløsningerne kan den litauiske transportkoncern reducere CO2-reduktionerne. Ifølge Girteka kan CO2-udslippet skæres ned med 75 procent ved at bruge jernbanerne frem for vejene. I 2019 nåede Girteka en CO2-reduktion på 2.500 ton gennem intermodale transportløsninger.


Ifølge Larisa Senkevičienė ser Girteka jernbanetransport som en integreret del af Girteca Logistics langsigtede strategi, da jernbanetransport er en af de mindst miljøbelastende transportformer, når det gælder godstransport over lange afstande.


Intermodal transport er en miljøvenlig løsning for full loads (FTL - full truckload) over lange strækninger. Sammenlignet med landevejstransport kræver intermodal transportservice halvt så mange lastbiler og menneskelige ressourcer. Intermodale transporter kan ifælge Girteca også optimere trafikstrømmene og er mindre udsat for uheld.


I dag benytter Girtaka en række intermodale ruter til transport - eksempelvis:
  • Italien-Tyskland, Storbritannien og Spanien
  • Frankrig-Polen
  • Soanien-Benelux, Tyskland, Storbritannien og Polen 

På ugebasis har Girteka omkring 250 full loads-trailere på de intermodale forbindelser.


Girteka, der i dag bruger otte intermodale tog- og færge-forbindelser, arbejder på at udvide sit intermodale netværk og reducere CO2-belastningen mindst fire gange sammenlignet med 2019-resultatet.









Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst