Trafikken er faldende over broerne
Fredag 29. november 2019 kl: 01:00
Af: RedaktionenTrafikken over Storebælt faldt i september. Trods faldende trafik betyder et lavt inflationsniveau, at Sund og Bælt A/S fastholder forventningerne til årets resultat
Indtægterne fra vejtrafikken over Storebælt var på 2.236 millioner kroner og steg med 2,1 procent i forhold til samme periode sidste år. Det skyldes primært en stigning i den samlede trafik på 2,4 procent - personbiltrafikken er steget med 2,4 procent, mens lastbiltrafikken er steget med 2,5 procent. I gennemsnit passerede godt 37.000 køretøjer forbindelsen i døgnet
I september faldt trafikken dog samlet 0,3 procent, og tendensen er fortsat i oktober med et fald på 0,2 procent. Væksten for personbiler har i de to måneder været negativ, mens væksten for lastbiler har været positiv, men aftagende.
Samtidig var der et fald i indtægterne fra jernbanerne over Storebælt og Øresund på 14 millioner kroner i forhold til samme periode sidste år. Faldet skyldes primært færre passagerer over Storebælt på grund af omfattende sporarbejder ved Ringsted og også i påsken på Storebælts jernbane.
- Trafikvæksten på Storebælt har samlet været negativ i september og oktober, hvilket er en tendens, der også ses ude i Europa. De gode væksttal fra 1. halvår betyder dog, at omsætningen fortsat er større end sidste år, og da inflationsniveauet er lavere end forventet, får vi et tilfredsstillende resultat for perioden, siger Sund & Bælts administrerende direktør Mikkel Hemmingsen.
Resultatet af primær drift blev et overskud på 1.590 millioner kroner, hvilket er 24 millioner kroner lavere end i samme periode af 2018. Det lavere resultat skyldes primært fortjeneste ved salg af Sprogø Vindmøllepark i 2018 på ca. 65 millioner kroner.
Koncernens renteomkostninger var 135 millioner kroner lavere sammenlignet med 2018, hvilket primært skyldes en lavere inflation og gennemslag af lavere markedsrenter.
Resultatet før dagsværdiregulering og skat inklusiv andel fra Øresundsbro Konsortiet blev efter tredje kvartal et overskud på 1.804 millioner kroner og dermed 135 millioner kroner højere end i samme periode af 2018.
Koncernens resultat efter skat blev et underskud på 1.710 millioner kroner. Resultatet er i forhold til 2018 negativt påvirket af regnskabsmæssige reguleringer på ca. 3.400 millioner kroner
Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter tredje kvartal 19,9 milliarder kroner. Tilbagebetalingstiden udgør 34 år. Regnet fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen betyder det, at Storebæltsforbindelsen er betalt i 2032.
Forventningerne til årets resultat for Sund & Bælt før finansielle værdireguleringer og skat er uændret et overskud i intervallet 2.100 - 2.250 millioner kroner.
Interesserede kan læse delårsrapporten her:
Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 30. september *)
Millioner kroner | 2019 | 2018 |
Indtægt, vej (Storebælt) | 2.236 | 2.191 |
Indtægt, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) | 245 | 274 |
Andre indtægter | 59 | 132 |
Indtægter i alt | 2.540 | 2.597 |
Driftsomkostninger | -353 | -373 |
Afskrivninger | -597 | -610 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 1.590 | 1.614 |
Renteomkostninger | -288 | -423 |
Resultat før værdiregulering | 1.302 | 1.191 |
Værdiregulering **) | -3.631 | 230 |
Resultat før andel fra Øresundsbro Konsortiet | -2.329 | 1.421 |
Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***) | 141 | 602 |
Resultat før skat | -2.188 | 2.023 |
Skat | 479 | -445 |
Resultat efter skat | -1.710 | 1.578 |
*) Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 procent ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, BroBizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet, der står for driften af Øresundsbron.
**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
***) I resultatet fra Øresundsbro Konsortiet I/S indgår i perioden en udgift på 361 millioner kroner vedr. værdireguleringer. Resultatandelen før værdireguleringer udgør et overskud på 502 millioner kroner Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet I/S et overskud på 1.804 millioner kroner
Biltrafik over broerne 1. januar – 30. september:
Storebælt | Øresund | |||||
Antal biler pr. dag | 2019 | 2018 | Vækst | 2019 | 2018 | Vækst |
Personbiler | 32.695 | 31.928 | 2,4 pct. | 19.538 | 19.702 | -0,8 pct. |
Lastbiler | 4.171 | 4.071 | 2,5 pct. | 1.416 | 1.370 | 3,3 pct. |
Busser | 137 | 139 | -1,3 pct. | 171 | 165 | 3,9 pct. |
I alt | 37.003 | 36.137 | 2,4 pct. | 21.125 | 21.236 | -0,5 pct. |
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Godstog kørte med trailere fra terminal i Hirtshals
- Danmarks største containerhavn øgede sin markedsandel
- Resultatet efter første kvartal var et plus på knap 2,5 milliarder kroner
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Der er behov for styrket samarbejde
- Banedanmark skal undersøge tre mulige linieføringer
- Broarbejde blev beskyttet for vind og vejr
- Starten af året har budt på mange tog til tiden
- Tog mellem Silkeborg og Herning er stadig aflyst
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |