Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
SUND & BÆLT EFTER 2018 MED TAKSTNEDSÆTTELSER:

Færre end forventet kørte over Storebælt i bil

Torsdag 28. marts 2019 kl: 12:08
Af: Redaktionen

I 2018 steg bil trafikken over Storebælt med 2 procent. Samlet kørte 13,0 millioner biler over broen mellem Fyn og Sjælland. Selvom broen lagde asfalt til flere biler, faldt indtægterne på grund af lavere takster til 2.873 millioner kroner - et fald på 9 procent i forhold til 2017

Lastbiltrafikken gik frem med 3,6 procent, mens personbiltrafikken steg med 1,7 procent. I gennemsnit passerede ca. 35.700 køretøjer forbindelsen i døgnet, hvilket var lavere end forventet set i lyset af prisnedsættelsen på 15 procent fra januar 2018.


- Selvom rigtig mange danskere har valgt at få glæde af de lavere priser på Storebæltsbroen i 2018, har det ikke medført den forventede stigning i trafikken. Dog bidrager reducerede omkostninger til drift og renter sammen med et godt resultat for Øresundsbron til, at vi får et tilfredsstillende årsresultat. Det betyder, at vi både kan betale udbytte til staten på godt 1,4 milliarder kroner og samtidig afdrage 0,5 milliarder kroner på gælden i A/S Storebælt, siger Sund & Bælts administrerende direktør Mikkel Hemmingsen.


Omkostningerne til drift i koncernen faldt i 2018 med 35 millioner kroner til 510 millioner kroner. Koncernens renteomkostninger var 177 millioner kroner lavere end i 2017 og udgjorde 470 millioner kroner, hvilket primært skyldes lavere inflation og ekstraordinære indfrielser af lån.


Resultatet før dagsværdiregulering og skat, men inklusiv andel fra Øresundsbro Konsortiet, blev i perioden et overskud på 2.198 millioner kroner, hvilket er 87 millioner kroner bedre end i 2017. Værdireguleringer inklusiv andel fra Øresundsbro Konsortiet udgør en indtægt på 63 millioner kroner Koncernens resultat efter skat blev et overskud på 1.752 millioner kroner.


- Vi arbejder målrettet på at reducere omkostningerne for driften af vores anlæg som en del af vores nye forretningsstrategi. Her har de strategiske indsatsområder omkring digitalisering og optimering af indkøb og processer givet gode resultater med en besparelse på 35 millioner kroner i 2018, på trods af en stigende vedligeholdelsesbyrde fra øget trafik og et ældre anlæg. Forventningen er, at den digitale strategi næste år kan reducere omkostningerne yderligere til gavn for både forretning og ejer, siger Mikkel Hemmingsen.


For A/S Storebælt betyder årets resultat, at selskabet afdrager 0,5 milliarder kroner på den rentebærende nettogæld, som ved udgangen af 2018 var  på 19,8 milliarder kroner. Tilbagebetalingstiden er uændret 34 år. Gælden ventes at være betalt i 2032.


Sund & Bælt Holding A/S forventer at kunne udlodde et ekstraordinært udbytte til staten på 1,411 milliarder kroner på baggrund af udbytteudlodning fra A/S Storebælt. Herefter vil Sund & Bælt have udloddet samlet 7.063 millioner kroner til staten med 6.600 millioner kroner til infrastrukturfonden og 463 millioner kroner til finansiering af udvidelsen af den fynske motorvej.


Forventningerne til resultatet før finansielle værdireguleringer for 2019 forventes at udgøre et overskud på niveauet 2.000 - 2.150 millioner kroner



Interesserede kan læse årsrapporten fra Sund & Bælt her:







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst