Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Aarhus Havn nøler med landstrøm til skibe

Fredag 8. februar 2019 kl: 14:30
Share  


Af: Jesper Christensen

Fra flere sider bliver der peget på, at specielt krydstogtskibe belaster nærmiljøet, når de ligger i havn. For at holde skibenes funktioner i gang, kører dieselgeneratorer i døgndrift for at producere elektricitet. Samtidig leverer generatorerne miljøbelastende stoffer til luften - partikler, NOx'er og CO2

Nogle havne i Nordeuropa - eksempelvis Göteborg og Oslo - har etableret landstrømsanlæg, hvor skibene kan få leveret strøm fra en installation i land i stedet for at lade generatormotorerne, mens de ligger ved kaj. 


Landstrømsanlæggene betjener først og fremmes fragtskibe (Göteborg) og færger (Oslo). Blot to havne har landtrømsanlæg, hvor krydstogskibe kan få strøm og dermed lade generatorerne holde hvil. Det er Hamburg ved Elben og Kristiansand i det sydlige Norge.


I efteråret havde Aarhus Havn spørgsmålet oppe at vende. Den gang lød det: 

Landstrøm er en mulighed, men….

Aarhus Havn’s tekniske chef, Anne Zachariassen, pegede den gang på, at et fast landstrømsanlæg med kabler i jorden i dag ikke er en rentabel eller fremtidssikret løsning på Aarhus havn. Landanlæg, der kan forsyne skibe med elektricitet, mens de ligger i havn, er ifølge Anne Zachariassen en løsning, der er bedst egnet til skibe med faste anløb med høj frekvens - eksempelvis færger.


Og krydstogtskibe hører ikke til den kategori.


Interesserede kan læse mere om:





Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Containerrederi vælger Malmö som anløbshavn på ny rute
- Færgerederi bidrager til bedre miljø over Øresund
- Nyt direktiv skal mindske skrald i havet
- Danske erhvervshavne afdækker virksomheders blockchain-potentiale
- Ansvar for påsat brand til søs
- Rederiorganisation får ny kommunikationschef
- Havne-selskab leverer et tilfredsstillende årsresultat
- Tidligere havnearbejder - nu professor - skal binde erhvervsudvikling og forskning sammen
- Hanstholm Havn og Thy får krydstogbesøg
- Svenske isbrydere har fået mindre at lave
- DSV vil betale 30,5 milliarder kroner for Panalpina
- Panalpina-aktionær kan blive største aktionær i DSV

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst