Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
EU-UDSENDING:

Femern-tunnelen er et af Europas vigtigste infrastrukturprojekter

Torsdag 24. januar 2019 kl: 15:26
Af: Redaktionen

Femern-tunnelen har ifølge EU-repræsentant Pat Cox, der besøgte Danmark tidligere på ugen en afgørende betydning for det fremtidige europæiske transportnet. - Den er højt prioriteret af EU og en vigtig forbedring af transportkorridoren fra Skandinavien til Middelhavet, vurderer EU-kommissionens koordinator for den store nord-syd trafikkorridor - ”Skandinavien - Middelhavet” - som er blandt de vigtigste trafikkorridorer i Europa

Forud for sit besøg hos Femern A/S i Danmark tirsdag 22. januar understregede Pat Cox den vidtrækkende betydning, som projektet vil få for væksten i Europa.


- Femern-tunnelen er et af Europas vigtigste infrastrukturprojekter lige nu. Vi glæder os rigtigt meget til starten af anlægsarbejdet, og den danske regering kan regne med fortsat støtte, sagde Pat Cox.


Den 18 km lange Femern-tunnel mellem Danmark og Tyskland, der bliver verdens længste sænketunnel, vil bidrage til en markant forbedring af Europas infrastruktur. Den vil give Europa en ny, hurtig og fleksibel forbindelse mellem Skandinavien og Centraleuropa, og gøre det muligt at rejse fra København til Hamborg på under tre timer i tog. I dag tager rejsen 4,5 timer.


- Vi er glade for at være et højt prioriteret anlægsprojekt i Europa, og for den store opbakning og støtte, vi får fra EU, siger Claus F. Baunkjær, der er administrerende direktør i Femern A/S.


- Femern-tunnelen er ikke alene en forbindelse mellem Danmark og Tyskland, men også en forbindelse mellem Skandinavien og resten af Europa. Den er en del af fremtidens overordnede europæiske transportnetværk med alle de fordele det vil give når tunnelen åbner, siger han.


Den tidligere formand for EU-Parlamentet Pat Cox blev i 2014 udpeget af EU-kommissionen til koordinator for TEN-T Scandinavian Mediterranean Corridor (Skandinavien - Middelhavet), der strækker sig fra Finland gennem Sverige, Danmark, Tyskland, Østrig og Italien til Malta. Under sit besøg i Danmark mødte Pat Cox også den danske transportminister Ole Birk Olesen (LA).






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Der er behov for styrket samarbejde
- Banedanmark skal undersøge tre mulige linieføringer
- Broarbejde blev beskyttet for vind og vejr
- Starten af året har budt på mange tog til tiden
- Tog mellem Silkeborg og Herning er stadig aflyst
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
- Tog er aflyst mellem Silkeborg og Herning i weekenden og mandag - måske længere
- Kommunikationsbureau ansætter tidligere politisk chef i transportorganisation som direktør
- Tysk transportkoncern lukker afdeling i Padborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst