Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Nye sanktionsregler på køre- og hviletidsområdet træder i kraft på fredag

Onsdag 30. maj 2018 kl: 10:59
Share  


Af: Redaktionen

Fredag 1. juni træder nye sanktionsregler på køre- og hviletidsområdet i kraft. Det sker som led i en ændring af færdselsloven, som Folketinget tidligere har vedtaget. Lovændringen betyder, at overtrædelse af reglerne på køre- og hviletidsområdet vil blive sanktioneret mere proportionelt, og at der bliver indført et nyt system for frakendelse af førerretten for de store og tunge køretøjer


Med de nye sanktionsregler ophæves lempelsescirkulæret (cirkulæreskrivelse nr. 9293 af den 30. marts 2007 om ændring af praksis vedrørende sanktionerne på køre- og hviletidsområdet). 


Det betyder, at beregning af eventuelle overtrædelser fremover vil ske i forhold til de krav til pauser og køretider, der er fastsat i køre- og hviletidsforordningens artikel 7. Og at der ikke længere vil være generelle eller specielle tolerancegrænser på afholdte pauser. Bøderne for overskridelser af køretiden, der kan forekomme ved samspillet mellem køretid og pauser, vil fremover blive halveret. Afholdte pauser, der ikke lever op til kravene til en lovlig pause i køre- og hviletidsforordningen, vil endvidere under visse omstændigheder kunne indgå som en formildende omstændighed.


Ved lovændringen indføres endvidere en ny graduering af overtrædelser af takografforordningen og køre- og hviletidsbekendtgørelsen, som gør bødestørrelserne mere proportionale. Det betyder, at bøder for overtrædelser, der eksempelvis skyldes sjusk og forglemmelse, nedsættes. Samtidig forhøjes bøderne for de meget grove overtrædelser, som direkte har til formål at hindre effektiv kontrol, eksempelvis ved anvendelse af en falsk anordning, der kan ændre takografens registreringer. Ydermere indføres der en graduering af virksomhedernes bøder.


Der bliver samtidig indført et bødeloft på 30.000 kroner for førerens samlede bøde. Tilsvarende indføres der et bødeloft på 60.000 kroner til virksomheden pr. fører. Bødeloftet gælder ikke i de tilfælde, hvor der foreligger særligt skærpende omstændigheder.


Endvidere indføres der med lovændringen et nyt frakendelsessystem. Det betyder, at førerretten kun bliver frakendt til de store og tunge køretøjer, når reglerne på køre- og hviletidsområdet er overtrådt. Førerretten til almindelig bil og motorcykel bevares derfor med de nye sanktionsregler. Endelig hæves grænsen for, hvornår der skal ske betinget frakendelse for overtrædelse af køre- og hviletidsforordningen fra de nuværende 30 procent til 40 procent, ligesom overtrædelse af pausereglen i køre- og hviletidsforordningens artikel 7 ikke længere kan medføre betinget frakendelse.


Interesserede kan læse mere om lovændringerne her:








Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Esbjergfirma vil sælge trailere fra Nordirland
- Tysk transportkoncern udvider sine ruter med mindre forsendelser
- Virksomheder har sværere ved at få besat stillinger
- Rederi vil anlægge grøn havn ved den blå vandvej
- EU åbner ny ansøgningsrunde om midler til transportinfrastruktur
- Trafikanter har fået mere plads på motorvejen
- Vognmand på Mors har fået en ny fem-akslet Goldhofer-sættevogn
- Volvo Trucks fejrer FH-jubilæum med særlige 25-års udgave
- Lavere færgetakster har givet ø-færgerne fremgang
- Dansk registrerede lastbiler arbejdede mindre
- Er præventiv tætning af dæk lovlig?
- Brugeren har pligt til at få repareret dækket permanent

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst