Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Vognmandsformand fremhævede organisering som en stor styrke

Lørdag 26. maj 2018 kl: 10:00
Af: Jesper Christensen

Martin Danielsen, der er formand for vognmandsorganisationen DTL, fremhævede styrken i at være organiseret, da han lørdag aflagde sin beretning. Ved at stå sammen er det lykkedes for DTL at opnå en række resultater, der forbedrer forholdene og rammer for at drive vognmandsvirksomhed i Danmark. Resultaterne er blandt andet opnået ved at samarbejde med chaufførernes organisation 3F og med politikere med opfattelser på linie med DTL

Martin Danielse trak historiske linier tilbage til 1924, hvor Kronborg Birks Vognmandsforening blev “tvunget” til at etableret sig - presset af kunder, som selv anskaffede sig heste og vogne - og af chauffører, der organiserede dig i fagforeninger og dermed stod stærkere i løn- og arbejdsforhold.


Dermed beskrev han også situationen i dag, hvor nogle arbejder på at få transportpriserne ned, mens andre arbejder på at få ordnede forhold, så man kan konkurrere på lige vilkår.


Martin Danielsen var meget klar i sin beretning og fremhævede DTL som en vognmandsorganisation, der arbejder på at sikre ordnede forhold og rammer, som sikrer mod udnyttelses af billig arbejdskraft og dæmmer op for social dumping.


- Når jeg snakker om gamle dage, er det fordi, jeg selv som aktiv vognmand hver eneste dag kan se en fornuftig mening med, at vi ikke står alene og hver for sig med hver vores udfordringer. I vognmændenes verden synes jeg, at DTL - Danske Vognmænd med sit solide fundament af aktive vognmandsforeninger i meget høj grad demonstrerer, at der er et påtrængende behov for, at vi har en kritisk masse, der kan tale med én stemme. 


DTL’s formand kunne over for de forsamlede vognmand så fortsætte med at pege på styrken i at være mange sammen - specielt i det kommende år, hvor politikerne skal træffe mange transportpolitiske beslutninger - og hvor der også er valg til Folketinget og til EU-Parlamentet.


- Det bliver endnu vigtigere, når nu vi senest næste forår skal gøre erhvervet ekstra synligt for de politikere, der både vil vælges og genvælges til Folketingsvalget og valget til EU-Parlamentet. Glem endelig ikke det, sagde han.


Lovene skal følges
DTL markerer sig som nævnt ovenfor markeret som en vognmandsorganisation, der ønsker ordnede forhold. Det fulgte Martin Danielsen op ved at slå fast, at love og regler skal overholdes.


- I DTL er holdningen, uden forbehold, at gældende regler og love skal overholdes. Og det kontrolleres og sanktioneres af myndighederne, der er sat til det i vores retssamfund. Og er der problemer i regler og lovgivning - og det er vi jo alle sammen enige om, at der er - så arbejder vi på at gøre dem bedre, nemmere, enklere, mere fair, sagde han med en utvetydig henvisning til styrken i at stå sammen i en vognmandsorganisation.


Martin Danielsen fremkom i den forbindelse med et ønske om, at politikerne fik samlet regler og myndigheder inklusiv kontrollen under samme tag. 


DTL’s formand kom også kort ind på en sag fra Vestjylland, hvor en vognmand fortolkede køre- og hviletidsreglerne på en måde, så hans chauffører kørte ud over køre- og hviletidsreglernes normale rammer. 


- Det tilkommer hverken mig eller DTL at fælde dom i de konkrete sager, for der kan være forhold, vi ikke kender, og kendsgerninger, som medierne ikke har bragt frem. Men det er vigtigt for mig at få sagt klart og tydeligt: I DTL er holdningen, uden forbehold, at gældende regler og love skal overholdes. Og det kontrolleres og sanktioneres af myndighederne, der er sat til det i vores retssamfund. Og er der problemer i regler og lovgivning - og det er vi jo alle sammen enige om, at der er - så arbejder vi på at gøre dem bedre, nemmere, enklere, mere fair, sagde Martin Danielsen og fortsatte:


- Vi skal som vognmænd bestræbe os på, efter bedste evne og i god tro, at forsøge at overholde de til enhver tid gældende regler og lovgivning. Vi skal ikke opfinde vores egne regler. Og i det omfang vi gør det - så lader vi dem køre gennem Folketinget, inden vi begynder at praktisere dem. Og det gælder i alle sager. Fra dyretransporter til out-kørsel. Fra spærretider til køre-/hviletider. 


Martin Danielsen opfordrede vognmændene til at koncentrere sig om egne forretninger og se, hvor tingene kan gøres bedre.


- Jeg synes, den her branche er fyldt med knalddygtige, flittige, herlige folk. Men vi ved også godt, at der er ting,  vi kan gøre bedre. Lad os tage fat på dét, og lad os starte hjemme i vores egen butik, sagde han og fortsatte:

- Så overlader vi til DTL at gøre det, som DTL er bedst til: Nemlig at kæmpe den ofte vanskelige og langsommelige kamp, det er, at få forbedret regler, love og vilkår ad de rette kanaler - fra Christiansborg til Bruxelles. Og når kampen udmønter sig i nye regler, begynder vi at køre efter de nye regler. 


Og kampen giver resultater. Martin Danielsen fremhævede en række eksempler:

  • Modulvogntog
  • Øget totalvægt
  • Ændrede fartgrænser for lastbiler i byerne, så de følger den generelle skiltning
  • Fritagelse for kvælstofafgift for tilsætningsstoffet Ad Blue
  • Lempede sanktioner for bagatelovertrædelser af køre- og hviletidsregler
- Tilsvarende havde vi haft dobbeltregistrering af tunge kranvogne, fortsat blokvognspladebøvl, forkortede trailere til medbringer-trucks og uklarhed om frontmonteret udstyr, fremhævede Martin Danielsen og fortsatte:

- For ikke at tale om 50 km hastighedsbegrænsning på ringvejene, brændeafgift og tre meter brede traktor-påhængsvogne, samt vognmænd, der havde måttet lukke butikken, fordi de lå i en landzone. 


Og der er mere at kæmpe for. Efter de udvalgte resultater pegede Martin Danielsen på en række punkter, der angår vognmænd i Danmark:
  • Mangel på kapacitet på vejene, så transporterne tager længere tid
  • Fem-akslede kranbiler
  • Ændring af særtransportbekendtgørelsen
  • Flere opgaver fra politiet til Færdselsstyrelsen
  • Et mere åbent marked for transport af affald og øget genanvendelse
  • 80 km/t hastighedsgrænser for lastbiler uden for byerne
  • Tilladelseskrav til varebiler

Til det sidste punkt pegede Martin Danielsen på, at Folketinget er i gang med at behandle et forslag, som VLAK-Regeringen ikke har villet fremsætte, men som et flertal uden om regeringen så har fremsat i stedet for. Forslaget, der vil indføre tilladelseskrav for varebiler, ventes vedtaget inden Folketinget går på sommerferie.





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn bliver til kommunal havn
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
-

Klik venligst