Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
LASTBILPRODUCENTER OM CO2-KRAV:

Tidsfristerne er for korte

Fredag 18. maj 2018 kl: 02:00
Share  


Af: Redaktionen

- Det er, som om EU-Kommissionen har taget CO2-kravene til person- og varebiler og overført dem direkte til de tunge erhvervskøretøjer uden fuldt ud at anerkende de fundamentale forskelle på segmenterne, siger Erik Jonnaert, der er generalsekretær i den europæiske organisation for bilproducenterne, ACEA, i en kommentar til EU’s udspil om CO2-krav til lastbiler

Trods den afvisende tone i udtalelsen er ACEA grundlæggende enig med EU-Kommissionen om målet - en fuldstændig overgang fra fossile til bæredygtige brændstoffer.


EU-Kommissionen er kommet med et forslag til CO2-standarder for motorer i lastbiler. EU-Kommissionen foreslår med udgangspunkt i 2019 CO2-reduktioner på 15 procent i 2025 og 30 procent i 2030.
Men de krav er efter ACEA’s opfattelse for strenge og tager ikke højde for, hvordan lastbilmarkedet fungerer. Her er udvikligen af de lastbiler, der skal på markedet i 2025 allerede i gang, så 2025-målet om en 15 procents reduktion er for firkantet, når fristen for det første CO2-krav er så kort.


ACEA peger også på, at 2030-kravet går i mod en realistisk teknologi-udvikling, da de mest avancerede brændstofbesparende teknologier tager tid at udvikle.


ACEA accepterer introduktionen af CO2-standarder for lastbiler, men opfordrer EU-politikerne til at være omhyggelige i arbejdet med af tilrettelægge dem og huske på kompleksiteten i markedet.


Interesserede kan læse mere om ACEA’s holdninger til CO2-standarder for lastbiler her (engelsk):






Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Blomsterne kører frem med svensk lastbil
- To fire-akslede tip-trailere rummer hver 59 kubikmeter
- Vognmand i Kildebrønde har fået ny tre-akslet trækker
- EU-Kommissionen har fokus på et bæredygtigt, fair og sikkert indre marked for vejtransport
- EU-Kommissionen lægger den tredie vejpakke frem
- Tidsfristerne er for korte
- Vision skal sætte retningen for en ny havnelov
- Sjællandsk vognmand ruller ud med fire-akslet bil med kran
- Dansk kranproducent lancerer nye store kraner
- Chauffører får forbud mod at holde ugehvil i deres lastbiler
- Den fireakslede har truckbeslag og plads til tegl med mere
- Containertransportører slår sig sammen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst