Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Storbritanniens parlament vil undersøge Brexits betydning for transport

Onsdag 2. maj 2018 kl: 14:07
Share  


Af: Redaktionen

Det britiske parlaments transportudvalg vil undersøge, hvordan Storbritanniens farvel til EU vil påvirke britiske fragtoperationer. Undersøgelsen skal bruges til at vurdere de forberedende skridt, transportørerne, deres kunder og den britiske regering selv skal tage

De britiske parlamentarikere i udvalget har som baggrund, at forskellige typer virksomheder har forskellige behov i forhold til transport. For nogle er leveringen afgørende, mens andre ser på kostprisen. For eksempel er rammerne for transport af letfordærvelige varer forskellige fra de rammer, der sættes for transport råmaterialer til fremstilling eller dele til montering.


Det britiske parlaments transportudvalg mener, at vejtransporten, den maritime sektor og luftfartssektoren muligvis skal tage forskellige skridt for at forberede virkningerne og udnytte de muligheder, som Storbritanniens farvel til EU giver. Hidtil har der ifølge udvalget ikke været tilstrækkelig analyse af ”sektorspecifikke fragtbehov”. Undersøgelsen tilbyder derfor fragtoperatører og deres forskellige kunder muligheden for at specificere deres behov. Selv om udbudsbetingelserne er brede, håber udvalget, at sektoren selv vil være på forkant med de stillede spørgsmål.


Lavpraktiske tiltag ønskelige
Den danske vognmandsorganisationen DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard mener, at den europæiske transportindustri på fastlandet kunne have god gavn af en nærmere undersøgelse, selv om den primært vil tage sigte på den britiske transportindustri.


- Tag blot sådan noget som færgetrafikken fra Calais og Dunkerque i Frankrig til Dover, der reelt fungerer som flydende broer. Sådan som det ser ud i øjeblikket, kan ekspeditionen af de omkring 2,5 millioner lastbiler årligt blive et administrativt og praktisk helvede, der vil stoppe enhver forestilling om en effektiv transport, hvis ikke der findes løsninger. Det har både den britiske og EU-landenes transportindustri interesse i at få styr på, og det kræver helt lavpraktisk teknologiske og toldproceduremæssige tiltag, siger Erik Østergaard.


Han konstaterer ud fra meldinger fra transportudvalget i det britiske parlament, at det ikke ser ud til, at undersøgelsen vil omfatte grænse- og brugerdefinerede ordninger, handelsaftaler eller takster.


Undersøgelsen skal i stedet se på de skridt, der er nødvendige for at forberede Brexit's udfordringer og muligheder for fragt, især gennem investeringer i transportinfrastruktur og ændringer i transportpolitik og regulering.


Selv om britiske og EU-forhandlere allerede nu har aftalt en overgangsperiode for Brexit til at løbe frem til december 2020, er der pres på at finde ud af, hvad der kan kræves - og hvad der faktisk kan leveres - inden for overgangsperioden og i øvrigt på at lette godstransporten på længere sigt.


- Jeg har svært ved at se, hvad for eksempel ønsker til offentlig finansiering af infrastruktur og uddannelse af personale i transportsektoren kan gavne, hvis man ikke får styr på de helt basale operative mekanismer, der i dag lader godset cirkulere frit. Storbritannien vil i stedet blive den frygtede prop i hullet, siger Erik Østergaard.


Interesserede kan læse mere om undersøgelsen her (engelsk):





Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportkoncern i Esbjerg kom ud af 2017 med underskud
- Rejsegilde på Hirtshals Havn blev markeret med borgmesterord
- Danske Rederier har fået ny formand
- Pirater plager stadig ved Øst- og Vestafrikas kyster
- Den nye verdenshandel er sat på programmet
- Grønlandsk rederi kom ud af 2017 med røde tal
- EU-forslag vil forenkle skibsrapportering
- FN’s maritime organisation sagde ja til nye ruter i Kattegat og Skagerrak
- Transportkoncern investerer i 240 veksellad
- Den svenske handelsflåde skrumpet ind
- Vision skal sætte retningen for en ny havnelov
- Rederikoncern sejlede gennem første kvartal med underskud

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst