Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Broer sydøst for Aalborg er svækkede

Torsdag 19. april 2018 kl: 08:08
Af: Redaktionen

Broer sydøst for Aalborg er svækkede

Lindenborg Pæledæk på hovedlandevej 505 Aalborg - Hadsund skal forstærkes for at opretholde bæreevnen, der er svækket betragteligt siden broerne blev opført for 50 år siden i årene 1966 til 1968. Mens der arbejdes, vil trafikken på det nordjyske bygværk blive opretholdt i ét kørespor

Arbejdet med at istandsætte og forstærke Lindenborg Pæledæk er allerede begyndt, og det er ifølge Vejdirektoratet tiltrængt.


Bygværket består af to broer - henholdsvis en nordbro på 312 meter, samt en sydbro på 126 meter. Broerne er opført i 1966-68, hvor man ikke kendte til problematikken med såkaldt alkali-kisel reaktivt (AKR) tilslag i betonen. Tilstedeværelse af AKR betyder, at når der siver vand og vejsalt ned i brodækket, så opstår der kemiske reaktioner, som medfører revnedannelse i betonen. Dermed mister broen langsomt sin bæreevne.


Allerede cirka 10 år efter, at broen var taget i brug, kunne man konstatere AKR-reaktioner i broen. I takt med, at vejbelægningen og fugtisoleringen er ældet og dermed er blevet mere og mere utæt, er betonens tilstand i brodækket blevet forværret. Vejdirektoratet har løbende holdt broerne under observation og kunne for nogle år siden konstatere, at broernes bæreevne var tæt på at være udtømt i forhold til den trafik, der føres over broerne.
 

Udskiftning af bygværkerne undersøgt
I 2011-2012 blev der gennemført en række undersøgelser af, hvordan de eksisterende bygværker ville kunne udskiftes med helt nye bygværker. Resultatet af disse undersøgelser viste dels store udgifter til udskiftning af broerne, dels at selve arbejdet med udskiftningen ville medføre betydelige trafikantgener, idet det ikke ville være muligt at opretholde trafik på broerne i byggeperioden.


Altså skulle der enten etableres længere omkørsel ad de eksisterende mindre veje, eller alternativt laves en midlertidig dæmning/kørevej parallel med broerne.


I årene 2014-2015 er der foretaget en række nøjere undersøgelser af de eksisterende broers bæreevne og tilstand, herunder en række forsøg. Resultatet af disse undersøgelser og forsøg har vist, at bæreevnen er reduceret i forhold til intakt beton, men at den dog er væsentligt bedre end den hidtidige viden på området har forudsagt.


- Vi har derfor i Vejdirektoratet besluttet, at de eksisterende broer skal istandsættes og forstærkes, hvorved den nødvendige bæreevne og sikkerhed kan opretholdes i en lang årrække. De økonomiske omkostninger til dette udgør cirka 30 procent af omkostningerne for en total udskiftning. Samtidig kan vi opretholde trafikken i hele perioden, hvor forstærkningsarbejderne udføres, siger Allan Højgaard Madsen, der er projektleder i Vejdirektoratet.


Trafikafvikling i ét spor
Arbejdet på sydbroen begyndte i marts, og trafikken forventes omlagt i begyndelsen af maj. Arbejdet udføres over tre år frem til 2020. Sydbroen bliver renoveret i 2018, mens nordbroen bliver renoveret i 2019 og 2020. I 2019 og 2020 kan forventes trafikantgener med indsnævret kørebaneareal i perioden april-oktober.


- I den valgte renoveringsløsning vil trafikantgenerne være væsentlig reduceret sammenholdt med en total udskiftning af broerne. Med den valgte løsning vil det praktisk talt i hele byggeperioden være muligt at opretholde trafik hen over broen i ét kørespor, siger Allan Højgaard Madsen.


Der opretholdes én kørebane, som skal deles mellem henholdsvis trafik mod nord og trafik mod syd. Trafikken reguleres ved hjælp af signalregulering.


- Trafikantgener kan ikke undgås ved så stort et projekt, men vi vil gøre vores bedste for at minimere trafikantgenerne. Blandt andet vil vi indstille trafiksignalet efter trafikstrømmen - det vil sige længere grøn periode i den dominerende trafiks retning mod Aalborg om morgenen og mod Hadsund om eftermiddagen, siger Allan Højgaard Madsen.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst