POLITIET TIL VOGNMÆND MED SÆRTRANSPORTER:
Antallet af særtransporter med gods, der er ekstra langt, bredt og tungt, er stærkt stigende. Ifølge politiet sker det alt for ofte, at godset ikke afmærket godt nok, og det kan skabe farlige situationer i trafikken
Særtransporter med vindmøllevinger, præfabrikerede huse og store, tunge maskiner fylder meget på vejene - både i omfang og antal. Ingen har et præcist billede af, hvor mange særtransporter, der kører på vejene, men målt på antallet af tilladelser, bliver billedet større og større.
Konsulent Christian Møller Christensen fra Tungvognscenter Øst holder øje med, hvordan det går. Alt for ofte støder han på særtransporter, der ikke er afmærket godt nok. Der mangler afmærkningslygter eller de rød/hvide skilte, som skal markere godset.
- Særtransporterne fylder meget, og de rækker ofte ind på de modkørendes vejbane. Samtidig har vi et mørkt halvår, hvor det er svært for de øvrige trafikanter at se gods, som stikker ud. Derfor er afmærkning nødvendig, hvis vi skal undgå, at der opstår farlige situationer i trafikken. Og der er helt klart plads til forbedring, påpeger Christian Møller Christensen over for vognmandsarbejdsgiverforeningen ATL.
ATL holder onsdag 28. februar et medlemsmøde om særtransporter. På mødet vil medlemmerne få viden om reglerne.
- Hvis man kender reglerne, kan man drive sin virksomhed mere effektivt. På mødet får man for eksempel viden om, hvornår der kræves tilladelse til at køre særtransport, siger Bent Bejstrup, der er chefkonsulent i ATL.
Særtransporterne belaster vejnettet, og de kan udsætte de øvrige trafikanter for fare. Konsulent Christian Møller Christensen understreger, at alle har en forpligtelse til at begrænse antallet af særtransporter. Nogle gange griber politiet ind og beder producenter om at dele udstyr, så det kan fragtes som almindeligt gods.
- Vi siger fra, hvis samme producent har mange særtransporter over lange strækninger, siger Christian Møller Christensen og forklarer, at politiet med jævne mellemrum standser lastbiler, hvor godset ikke burde transporteres som særtransport.
- Der kører måske en særtransport, som er tre meter bred. Men hvis man drejer godset 90 grader, kan det køre som en almindelig transport. Det kan godt være, at det er dyrt og besværligt, men reglerne siger, at hvis det overhovedet er muligt, skal det køre som almindeligt gods, siger Christian Møller Christensen.
Når Tungvogncenter Øst tager ud for at kontrollere særtransporter, er det ganske ofte, at dokumenterne ikke er i orden. Der er en række tilladelser, som skal være i orden. Men det er ikke så besværligt, som det har været, lyder det fra Christian Møller Christensen.
- I dag kan man bare have dokumenterne med elektronisk, forklarer han.
Bøden for at køre uden tilladelse til særtransport er på 10.000 kroner.
ATL’s medlemsmøde om særtransporter finder sted onsdag 28. februar på Comwell i Roskilde - og interesserede kan stadig nå at tilmelde sig.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Vognmand folder sig ud i ny FH
- Fire-akslet tiptrailer med tvangsstyret bagaksel kan tage 37 kubikmeter i ladet
- Vognmand fra Bjerre Herred har fået to nye hvide biler
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation
- Elektriske lastbiler skal køre til og fra lastbilfabrik
- Yderligere 100 elektriske lastbiler skal skære ned på CO2-udledningerne
- Bombehunde kan sniffe en hel lastbiltrailer for sprængstoffer på få sekunder
- Fransk lastbilproducent leverede 18 procent flere lastbiler
- Fredag 15. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vognmand i Fejstrup har fået ny tre-akslet FH-trækker
- Maskinstation overførte tre-akslet anhænger fra Øst- til Vestjylland
- Lastbilchauffør brugte tidligere kollegas førerkort
Skriv din kommentar:
Særtransporterne er ikke afmærket godt nok
Fredag 23. februar 2018 kl: 10:19
Af: RedaktionenAntallet af særtransporter med gods, der er ekstra langt, bredt og tungt, er stærkt stigende. Ifølge politiet sker det alt for ofte, at godset ikke afmærket godt nok, og det kan skabe farlige situationer i trafikken
Særtransporter med vindmøllevinger, præfabrikerede huse og store, tunge maskiner fylder meget på vejene - både i omfang og antal. Ingen har et præcist billede af, hvor mange særtransporter, der kører på vejene, men målt på antallet af tilladelser, bliver billedet større og større.
Konsulent Christian Møller Christensen fra Tungvognscenter Øst holder øje med, hvordan det går. Alt for ofte støder han på særtransporter, der ikke er afmærket godt nok. Der mangler afmærkningslygter eller de rød/hvide skilte, som skal markere godset.
- Særtransporterne fylder meget, og de rækker ofte ind på de modkørendes vejbane. Samtidig har vi et mørkt halvår, hvor det er svært for de øvrige trafikanter at se gods, som stikker ud. Derfor er afmærkning nødvendig, hvis vi skal undgå, at der opstår farlige situationer i trafikken. Og der er helt klart plads til forbedring, påpeger Christian Møller Christensen over for vognmandsarbejdsgiverforeningen ATL.
ATL holder onsdag 28. februar et medlemsmøde om særtransporter. På mødet vil medlemmerne få viden om reglerne.
- Hvis man kender reglerne, kan man drive sin virksomhed mere effektivt. På mødet får man for eksempel viden om, hvornår der kræves tilladelse til at køre særtransport, siger Bent Bejstrup, der er chefkonsulent i ATL.
Særtransporterne belaster vejnettet, og de kan udsætte de øvrige trafikanter for fare. Konsulent Christian Møller Christensen understreger, at alle har en forpligtelse til at begrænse antallet af særtransporter. Nogle gange griber politiet ind og beder producenter om at dele udstyr, så det kan fragtes som almindeligt gods.
- Vi siger fra, hvis samme producent har mange særtransporter over lange strækninger, siger Christian Møller Christensen og forklarer, at politiet med jævne mellemrum standser lastbiler, hvor godset ikke burde transporteres som særtransport.
- Der kører måske en særtransport, som er tre meter bred. Men hvis man drejer godset 90 grader, kan det køre som en almindelig transport. Det kan godt være, at det er dyrt og besværligt, men reglerne siger, at hvis det overhovedet er muligt, skal det køre som almindeligt gods, siger Christian Møller Christensen.
Når Tungvogncenter Øst tager ud for at kontrollere særtransporter, er det ganske ofte, at dokumenterne ikke er i orden. Der er en række tilladelser, som skal være i orden. Men det er ikke så besværligt, som det har været, lyder det fra Christian Møller Christensen.
- I dag kan man bare have dokumenterne med elektronisk, forklarer han.
Bøden for at køre uden tilladelse til særtransport er på 10.000 kroner.
ATL’s medlemsmøde om særtransporter finder sted onsdag 28. februar på Comwell i Roskilde - og interesserede kan stadig nå at tilmelde sig.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Vognmand folder sig ud i ny FH
- Fire-akslet tiptrailer med tvangsstyret bagaksel kan tage 37 kubikmeter i ladet
- Vognmand fra Bjerre Herred har fået to nye hvide biler
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation
- Elektriske lastbiler skal køre til og fra lastbilfabrik
- Yderligere 100 elektriske lastbiler skal skære ned på CO2-udledningerne
- Bombehunde kan sniffe en hel lastbiltrailer for sprængstoffer på få sekunder
- Fransk lastbilproducent leverede 18 procent flere lastbiler
- Fredag 15. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vognmand i Fejstrup har fået ny tre-akslet FH-trækker
- Maskinstation overførte tre-akslet anhænger fra Øst- til Vestjylland
- Lastbilchauffør brugte tidligere kollegas førerkort
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |