Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
REDERIORGANISATION:

Uklarhed om Brexit kan skade handlen

Onsdag 21. februar 2018 kl: 12:36
Share  


Af: Redaktionen

Forhandlingerne om Storbritanniens farvel til EU trækker i langdrag, hvilket skaber usikkerhed om det fremtidige handelsforhold mellem kontinentet og UK. Rederiernes interesseorganisation, Danske Rederier, frygter at rederierne ikke får reel mulighed for at forberede sig til den nye virkelighed. Derudover er der forlydender om, at briterne vil komme med protektionistiske tiltag

En stor del af søtransporten i det nordlige Europa har forbindelse til Storbritannien, hvor der bor omkring 65,6 millioner mennesker - cirka 11 gange så mange, som i Danmark.


Danske rederier har en stor del af transporten af trailere og containere krydser, der skal fragtes mellem Storbritannien og andre europæiske lande. Derudover servicerer danske virksomheder kontinuerligt den engelske offshore sektor. Derfor er det med stor interesse, at de danske rederivirksomheder følger forhandlingerne om Brexit i EU.


Forleden mødte Danske Rederier blandt andet Brexit-minister Robin Walker fra Storbritannien og flere interessenter fra den danske og britiske industri for at debattere fremtiden efter Brexit ved en konference arrangeret af Altinget.dk.


Storbritannien er det største marked i EU for de danske rederier. Fem procent af eksporten går til det forenede kongerige, der består af England, Wales, Skotland og Nordirland. Værdien af eksporter svarer til otte milliarder danske kroner. Derfor er det efter Danske Rederiers mening vigtigt, at EU i forhandlingerne om briternes exit sikrer de bedste betingelser for fortsat frihandel via bevarelse af så meget af det Indre Marked, som muligt. 


Danske Rederier mener at målet må være at undgå tiltag, der forringer konkurrencen og besværliggør handlen mellem EU og Storbritannien.


- Det er ærgerligt, at vi mister Storbritannien i EU. Vi håber, at vi kan opretholde det gode samarbejde med briterne. Derfor er det vigtigt, at vi sikrer så gnidningsfri procedurer og regulering,  når det kommer til handel, så vi undgår, at der opstår flaskehalse i havnene. Det kræver handling nu, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier.


Hun efterspørger, at forhandlinger bliver mere konkrete, så erhvervet har muligt for at tilpasse sig den nye virkelighed, som bliver en realitet med et EU uden Storbritannien. 


- Erhvervslivet har brug for klarhed, så man allerede nu kan tilpasse sin forretning på tiden efter Brexit. Det kræver viden om og klare bud på, hvad briterne vil. Hvis erhvervslivet ikke får besked i tide, har de ikke en chance for at agere efter det, når det for alvor træder i kraft, siger Anne H. Steffensen.


Storbritannien blev lige som Irland og Danmark medlem af EU første januar 1973. I 2016 - efter godt 43 års medlemsskab - stemte et flertal af den samlede britiske befolkning for, at Storbritannien skulle træde ud af EU-samarbejdet. 




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Er præventiv tætning af dæk lovlig?
- Brugeren har pligt til at få repareret dækket permanent
- Mejlby-vognmand har fået nye fire-akslet
- - Det var ikke helt uventet
- Vognmand på Bornholm har fået ny opbygning fra HMF
- Arbejdtilsynet forklarer forskellige aktørers ansvar ved vejarbejde
- E-handel transformerer byerne
- Transportorganisation giver oplysninger om PostNord-underskud videre til advokat
- Maersk Container Industry lukker sin containerfabrik i Chile
- Vognmandsorganisation skriver til Konkurrencestyrelsen om forholdene i PostNord Logistics
- - Det er en meget klog beslutning
- DAF får ny direktør for Skandinavien og Holland

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst