Klik venligst

  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Køge Havn skal være base for fartøjer til ”Kriegers Flak”

Onsdag 17. januar 2018 kl: 12:54
Share  


Af: Redaktionen

I forbindelse med etableringen af vindmølleparken ”Krigers Flak” i Østersøen syd for Skåne med næsten lige stor afstand til Danmark, Tyskland og Sverige, har Køge Havn allerede haft et antal forskellige fartøjer i havn

Det største fartøj til dato ankommer onsdag. Det drejer sig om prammen Boabarge 37 som måler 152 gange 38 meter. Skibet medbringer to store betonfundamenter (Gravity Based Foundations), der vejer henholdsvis 10.000 og 8.000 ton. Det største fundament har en højde på 40 meter, hvilket er lige så højt som Rundetårn.


Fundamenterne skal, når vejr og andre faktorer spiller sammen, sættes på havbunden. Herefter skal de ballastes med ca. 26.000 ton knust granit. Granitten ligger allerede klar på Køge Havn efter indskibning fra Norge.


Et multipurpose fartøj - Adhemar de Saint-Venant - der er ejet af Jan De Nul Group, vil stå for afhentning af granitten i Køge i løbet af de næste måneder og placere den i og omkring fundamenterne på havbunden. Jan De Nul Group, der i løbet af de sidste måneder har bygget fundamenterne, er ansvarlig for installation med videre til søs. De har etableret kontor i Køge så længe arbejdet pågår.


Det praktiske omkring skibsanløbene forestås af skibsmæglervirksomheden Blue Water Shipping.


Det er den igangværende udvidelse af Køge Havn, som gør det muligt at modtage sådanne fartøjer. Uden de nye kajer og den uddybning, som netop er udført, ville det ikke være muligt for fartøjer af den størrelse at anløbe Køge.


Køge Havn ser frem til at servicere yderligere specialfartøjer i forbindelse med etableringen af Kriegers Flak.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- DI Transport kommenterer havenudvikling som en afvikling
- Den rammer plet
- Færgerederi på Øresund skifter navn
- Politikerne i Kolding vil ændre byens havn
- EU-Parlamentets transportudvalg siger ja til frihandelsaftale med Japan
- Danske Rederier kalder Brexit-aftale for godt nyt
- Shippingfirma var alene formidler over for et handelsfirma
- Nyt digitalt værktøj skal ruste virksomheder til Brexit
- Gratis erhvervsfragt med færge er i strid med loven
- Øget samhandel mellem Afrika og EU kræver gode vilkår for skibsfarten
- Maritime virksomheder rekrutterer via sociale medier
- Ny superfærge til Kattegat er sat i søen i Australien

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst