Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
RAPPORT:

Luftforurening i København koster samfundet omkring 9 milliarder kroner

Onsdag 4. oktober 2017 kl: 09:54
Share  


Af: Redaktionen

De samfundsøkonomiske omkostninger fra luftforureningen i København udgør ifølge en rapport fra DCE (Nationalt Center for Miljø og Energi) 9 milliarder kroner. Der mangler dog viden om, hvordan de ultrafine partikler påvirker befolkningens helbred, så beløbet kan være større

En ny rapport, som DCE (Nationalt Center for Miljø og Energi) har udarbejdet for Købehavns Kommune, ser på konsekvenserne af den del af luftforureningen, hvor EU i dag har fastsat grænseværdier.


Ifølge rapporten dør 550 mennesker i København og på Frederiksberg for tidligt på grund af luftforurening, og forureningen er samtidig medvirkende årsag til ca. 20.000 tilfælde af kronisk bronkitis, astma, luftvejslidelser, hjertesvigt og lungekræft. 


Trods et mindre fald i luftforureningen er der sket en stigning i antallet af dødsfald, hvilket skyldes en række faktorer - blandt andet en øget befolkningstilvækst. Samtidig har Finansministeriet ændret sin vejledning til, hvordan de samfundsøkonomiske konsekvenser af luftforureningen bør opgøres. Den nye beregningsmetode viser, at samfundets omkostninger på grund af luftforureningen nu udgør omkring 9 milliarder kroner - hvilket er dobbelt så meget som hidtil antaget.


- Luftforureningen har store menneskelige konsekvenser for de mange tusinde københavnere, der hvert år bliver syge og i yderste konsekvens dør. Det bør vi i sig selv reagere på. Ydermere viser rapporten og den nye beregningsmetode, at forureningen også er en kæmpe belastning for samfundsøkonomien. Politisk har vi et ansvar for at sætte ind, hvor vi kan. I København er et bredt flertal for eksempel parate til at tage et opgør med de mest forurenende biler, men regeringen nægter desværre at give os de nødvendige redskaber, siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).


Den nye rapport fra DCE omfatter kun den del af luftforureningen, hvor EU allerede har fastsat grænseværdier. Dermed er der ikke regnet på konsekvenserne af de ultrafine partikler, der primært stammer fra lokale kilder som trafik og brændeovne. Men en række eksperter vurderer, at de ultrafine partikler kan være skyld i flere hundrede dødsfald hvert år. Dermed kan de samfundsøkonomiske konsekvenser også vise sig at være meget større.
 

I dag kan Københavns Kommune forbyde de mest forurenende lastbiler og busser at køre ind i København med mindre de får installeret et partikelfilter. Morten Kabell ser gerne, at VLAK-Regeringen ændrer loven, så kommunen kan stille samme krav til ældre person- og varebiler. Og på sigt vil borgmesteren gerne kopiere andre europæiske storbyer som Paris, Madrid og Athen, der vil indføre et decideret forbud mod dieselbiler fra 2025.
 

- Lige nu ser vi storbyer over hele verden lægge sig i selen for at nedbringe luftforureningen. I Danmark er det statens ansvar, og her har skiftende miljøministre desværre svigtet københavnerne fuldstændigt. I Borgerrepræsentationen er vi parate til at tage ansvaret på os, men det kræver, at Folketinget giver os et større handlerum, siger Morten Kabell.


Han peger på, at VLAK-Regeringens miljøminister sidste år fik flyttet statens officielle luftmålestation på HC Andersens Boulevard. Morten Kabell mener, at flytningen skete for at bringe de officielle målinger for NOx under EU’s grænseværdier, så VLAK-Regeringen kan undgå at indføre tiltag, der nedbringer luftforureningen.


Fakta
  • Det totale indhold af kvælstofdioxid (NO2) og partikler som PM10 (partikler under 10 mikrometer) og PM2,5 (partikler under 2,5 mikrometer) i luften i København er faldet med henholdsvis 11 procent, 13 procent og 18 procent i perioden 2010-2013. Andelen, der stammer fra lokale kilder såsom trafik og brændeovne, er faldet med 50 procent fra 10 procent til 5 procent. Faldet i partikler fra brændeovne tilskrives dog primært en ændret og mere retvisende beregningsmetode
  • Grænseværdierne for forurening med partikler (PM2,5 og PM10) er overholdt, mens grænseværdierne for kvælstofdioxid (NO2) overskrides på ni gadestrækninger i København, heriblandt på H.C. Andersens Boulevard
  • På trods af en befolkningstilvækst på ca. 30.000 i perioden 2010-2013 er antallet af for tidlige dødsfald kun steget fra 540 i 2010 til 550 i 2013. Med afsæt i en ny vejledning fra finansministeriet betyder det, at de samfundsøkonomiske konsekvenser nu beregnes til cirka 9 milliarder kroner
  • Rapporten fra DCE indeholder ikke en generel kortlægning af luftens indhold af partikler på gadeplan, da dens beregninger er baserede på luftforureningen i bybaggrund. Bybaggrund repræsenterer den luftforurening, man udsættes for, når man befinder sig i en park, en baggård eller på taget af bygninger i byen. Koncentrationen af luftforurening i bybaggrund er det, man anvender til at beregne graden af københavnernes gennemsnitlige eksponering for luftforurening. Bybaggrundskoncentrationen adskiller sig således fra den luftforurening, man udsættes for på gadeplan, hvor det direkte bidrag fra trafikken i den pågældende gade også indgår
  • Herudover ser rapporten ikke på mængden af ultrafine partikler. Ultrafine partikler stammer især fra bilernes udstødningsgasser og optræder derfor især på gadeplan. Selvom nyere forskning har dokumenteret, at de ultrafine partikler udgør en sundhedsrisiko, er der endnu ikke fastsat en EU-grænseværdi for disse








Klik venligst

© Copyright 2017 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Energiselskab åbner truck-tankstation ved Sønderborg
- Der er et stort potentiale i energioptimering af skibe og bygninger
- Danmark brugte mere energi og vedvarende energi i 2016
- Et enigt folketing strammer kursen over for miljøsnydere
- Tysk transportkoncern bestiller ti Tesla-trækkere
- Iveco har solgt 250 gaslastbiler til én og samme kunde
- Van of the Year består af tre løsninger
- Gas til tung og tungere transport var i fokus i København
- Amerikansk lastbilproducent bestiller brinttankstationer i Herning
- Gassen løfter brændstoføkonomien
- Nyt autoværn dæmper støjen fra trafikken
- Lastbilkoncern satser på flydende gas

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst