Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Demolastbil er designet til mindre brændstofforbrug

Onsdag 28. juni 2017 kl: 11:31
Af: Redaktionen

Demolastbil er designet til mindre brændstofforbrug

Renault Trucks kører videre med forskning i at forbedre lastbilers energieffektivitet. Gennem innovativt design fokuserer Renault Trucks’ Falcon-projekt på at reducere brændstofforbruget og dermed CO2-udslippet

Lavere brændstofforbrug er i fokus hos lastbilproducenterne - også hos franske Renault Trucks, der er en del af AB Volvo Koncernen. Renault Trucks har i lighed med Optifuel Lab 1 og Optifuel Lab 2 og for nyligt Urban Lab 2-projektet med distributionskøretøjer udviklet et design, der vil sænke brændstofforbruget med 13 procent sammenlignet med en standard Renault Trucks T sættevognstrækker.


Denne tekniske udvikling har som målsætning at tjene sig selv ind for kunden på to år under normale driftsforhold. Man satser på at starte produktionen på mellemlang sigt. Udviklingen fokuserer på at optimere aerodynamik mellem lastbilen og trækkeren blandt andet ved at benytte dæk med lav rullemodstand og energibesparende køre- og brændstofstyringsfunktioner sammen med et forbedret drivaggregat. Målet skal nås ved hjælp af en ny version af Rankine-varmegenvindingssystemet samt et forbedret smøresystem. Med undtagelse af Rankine-systemet er denne teknologi klar til at blive integreret i en demo-lastbil og testet under virkelige forhold ved udgangen af ​​2018.


Med Falcon-projektet, der afsluttes i 2020, får Renault Trucks et nyt laboratorium på hjul, ikke kun for at vurdere teknologier, der har til formål at reducere brændstofforbruget på trækkere, men også som forberedelse til fremtidige EU CO²-emissionskrav for tungt gods i tillæg til volumen, dimensioner og dæk.


Falcon-projektet (der står for Flexible & Aerodynamic Truck for Low CONsumption) ledes af Renault Trucks sammen med partnere, der omfatter Faurecia, Michelin, Total, Fruehauf, Wezzoo, Benomad, Styl'Monde, Polyrim, Enogia, IFPEN, École centrale de Lyon (LMFA) og IFSTTAR (LTE; LESCOT). 






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Vognmand folder sig ud i ny FH
- Fire-akslet tiptrailer med tvangsstyret bagaksel kan tage 37 kubikmeter i ladet
- Vognmand fra Bjerre Herred har fået to nye hvide biler
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation
- Elektriske lastbiler skal køre til og fra lastbilfabrik
- Yderligere 100 elektriske lastbiler skal skære ned på CO2-udledningerne
- Bombehunde kan sniffe en hel lastbiltrailer for sprængstoffer på få sekunder
- Fransk lastbilproducent leverede 18 procent flere lastbiler
- Fredag 15. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vognmand i Fejstrup har fået ny tre-akslet FH-trækker
- Maskinstation overførte tre-akslet anhænger fra Øst- til Vestjylland
- Lastbilchauffør brugte tidligere kollegas førerkort

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst