Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
REDERIORGANSIATION:

EU's ministre sætter den rigtige kurs for den maritime transportpolitik

Torsdag 15. juni 2017 kl: 10:05
Af: Redaktionen

EU’s transportministre sendte efter et rådsmøde i sidste uge et signal om fortsat opbakning til den europæiske maritime branche. På mødet i EU’s transportministerråd vedtog ministrende EU’s samlede maritime transportpolitik frem til 2020

EU-landenes understregning af, at rederierhvervets globale udgangspunkt bedst understøttes af global regulering i regi af IMO rammer plet, mener rederiorganisationen Danske Rederier, der ind til fornylig hed Danmarks Rederiforening.


EU’s transportministre gav på deres møde en meget klar opbakning til IMO som det centrale internationale lovgivningsforum for søfarten. I de såkaldte rådskonklusioner fra mødet fremgår det eksempelvis, at klimaforandringer og miljøbeskyttelse forudsætter et globalt svar. I den forbindelse kvitterer ministrene for den konkrete køreplan i IMO, der skal føre til en foreløbig reduktionsstrategi for søfartens CO2-udledninger i foråret 2018.

- Vi er meget tilfredse med transportministrenes tydelige opbakning til den igangværende proces i IMO, når det gælder arbejdet med at nedbringe drivhusgasudledninger for søfarten. Danske Rederier går forrest for en ambitiøs global aftale med konkrete målsætninger. Vi mener, at EU-Parlamentets krav, om at inkludere søfarten i EU’s kvotehandelssystem, er en uhensigtsmæssig fremgangsmåde, der vil føre til mere bureaukrati og færre reduktioner end en global aftale, siger Casper Andersen, der er chef for Danske Rederiers sekretariat i Bruxelles.


Transportministrenes prioriteter omfatter også fokus på konkurrenceevne og digitalisering som væsentlige pejlemærker. Derudover fastslog ministrene, at der er fuld opbakning til de maritime statsstøtteretningslinjer, som grundlag for en fortsat europæisk søfartsklynge, der bidrager til den europæiske økonomi.


- Der er tydelige aftryk efter danske mærkesager i ministrenes konklusioner på alt fra digitalisering over generel bæredygtighed i søfarten som en effektiv transportform, så det er vi meget tilfredse med. Det gælder ikke mindst den udtalte anerkendelse af retningslinjerne for maritim statsstøtte som forudsætning for at kunne fastholde en konkurrencedygtig søfartsklynge i Europa, siger Casper Andersen og tilføjer:

- Næste skridt bliver, at EU-Kommissionen sætter fart på en ny, samlet EU-strategi for det maritime område, som afløser for den nuværende, der løber til næste år.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- En container med rom indeholdt også andre stærke sager
- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst