Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
GENERALADVOKAT VED EU-DOMSTOLEN:

Uber er omfattet af reglerne på transportområdet

Mandag 15. maj 2017 kl: 13:45
Af: Jesper Christensen

Et taxi-selskab i Barcelona i Spanien anlagde i 2014 en sag mod den amerikanske kørselstjeneste Uber ved Juzgado de lo Mercantil n° 3 de Barcelona - Handelsret nummer tre i Barcelona - med det mål, at få retten til at dømme Uber som en transporttjeneste og dermed forpligtet til at følge regnerne på transportområdet. Sagen har været en tur omkring EU-Domstolen i Luxemborg, hvor en generaladvokat har skrevet et forslag til en afgørelse. Ifølge forslaget er Uber ikke omfattet af princippet om fri udveksling af tjenesteydelser, som er sikret i EU-retten for informationssamfundstjenester, men derimod omfattet af reglerne på transportområdet og kan derfor været forpliget til at have de licenser og tilladelser, som er påkrævet i henhold til national ret i det enkelte EU-land

Domstolen i Barcelona var af den opfattelse, at afgørelsen af sagen nødvendiggjorde en fortolkning af flere bestemmelser i EU-retten. Derfor besluttede domstolen at forelægge EU-Domstolen en række spørgsmål vedrørende kvalificeringen af Ubers virksomhed i henhold til EU-retten og de konsekvenser, der skal drages af denne kvalificering.


I sit forslag til afgørelse bemærker generaladvokat ved EU-Domstolen, Maciej Szpunar, indledningsvis, at det i det væsentlige skal afgøres, om de ydelser, som Uber-platformen tilbyder, er omfattet af princippet om fri udveksling af tjenesteydelser, idet de har karakter af »informationssamfundstjenester«, eller om de er omfattet af transportområdet, som reguleres i 
medlemsstaternes nationale ret. 


I det første tilfælde kan de licenser og tilladelser, som er omhandlet i den bekendtgørelse fra Barcelona, der vedrører Ubers virksomhed, være uforenelige med princippet om fri udveksling af tjenesteydelser, mens medlemsstaterne i det andet tilfælde i princippet frit kan fastsætte reglerne for deres virksomhed.


Generaladvokaten finder, at selv om det tilkommer den nationale ret at afgøre og vurdere de faktiske omstændigheder, er den omhandlede tjenesteydelse en blandet tjenesteydelse, idet en del af denne ydelse leveres ad elektronisk vej, hvilket pr. definition ikke er tilfældet for den anden del.


En blandet tjenesteydelse kan dog være omfattet af begrebet »informationssamfundstjeneste«, når:


den ydelse, der ikke leveres ad elektronisk vej, er økonomisk uafhængig af den tjenesteydelse, der leveres ad denne vej - det er blandt andet tilfældet med en formidlingsplatform til køb af flybilletter eller reservation af hotelværelser


tjenesteyderen leverer hele tjenesteydelsen - det vil sige både den del af ydelsen, som leveres ad elektronisk vej, og den, som ikke leveres ad elektronisk vej - eller udøver en afgørende indflydelse på de betingelser, hvorunder den sidstnævnte ydelse skal leveres, således at de to ydelser udgør et uadskilleligt hele, forudsat at hovedelementet - det vil sige samtlige hovedelementer ved transaktionen - leveres ad elektronisk vej, som det eksempelvis er tilfældet med onlinesalg af varer


Ifølge generaladvokaten opfylder den tjenesteydelse, som Uber tilbyder, ikke nogen af disse to betingelser. Generaladvokaten bemærker, at de chauffører, der tilbyder køreture gennem Uber-platformen, ikke udøver en egentlig virksomhed, der består uafhængigt af denne platform. Deres virksomhed består kun på grund af platformen og ville ikke give mening uden platformen. 


Generaladvokaten anfører ligeledes, at Uber kontrollerer de væsentlige økonomiske faktorer, der kendetegner de bytransportydelser, som Uber tilbyder via sin platform. 


Uber:
  • fastlægger betingelserne for, at chaufførerne kan få adgang til at udøve aktiviteten og fortsætte hermed
  • giver de chauffører, som gennemfører et meget stort antal køreture, en økonomisk bonus, og informerer dem om, hvor og i hvilke perioder der kan forudses at være behov for et stort antal køreture, og/eller om fordelagtige takster. Uber kan således tilpasse udbuddet efter udsvingene i efterspørgslen uden at opstille formelle begrænsninger for chaufførerne
  • udøver en, ganske vist indirekte, kontrol med kvaliteten af chaufførernes arbejde, hvilket endda kan føre til, at chaufførerne udelukkes fra platformen
  • fastsætter faktisk prisen for tjenesteydelsen

Derfor Uber kan ikke anses for blot at optræde som formidler i forholdet mellem chaufførerne og passagerne. Inden for rammerne af den blandede tjenesteydelse, som platformen Uber tilbyder, er det utvivlsomt transportydelsen (altså den tjeneste, som ikke leveres ad elektronisk vej), der er hovedydelsen, og som giver denne tjeneste økonomisk værdi.


Generaladvokaten konkluderer, at den ydelse, der består i at sætte en passager i forbindelse med en chauffør, og som leveres ad elektronisk vej, hverken har en selvstændig karakter eller karakter af en hovedydelse  i forhold til transportydelsen. Derfor kan den ydelse, som Uber tilbyder, ikke kvalificeres som en »informationssamfundstjeneste«. Der er snarere tale om organisering og administration af et fuldstændigt system, der leverer bytransportydelser på anmodning.


Uber tilbyder endvidere ikke samkørselsydelser, da passagererne vælger bestemmelsesstedet, og chaufførerne modtager betaling med et beløb, der langt overstiger tilbagebetaling af de afholdte udgifter.


Da levering af transportydelser ud fra et økonomisk synspunkt udgør hovedelementet, mens den ydelse, der består i at sætte passagerer i forbindelse med chauffører ved hjælp af en applikation til smartphones, er et underordnet element, foreslår generaladvokaten EU-Domstolen at fastslå, at den tjenesteydelse, som platformen Uber tilbyder, skal kvalificeres som en »tjenesteydelse inden for transportområdet«.


Følger EU-Domstolen generaladvokatens forslag, vil Uber’s virksomhed ikke være omfattet af princippet om fri udveksling af tjenesteydelser som »informationssamfundstjeneste«, men underlagt de betingelser, som transportvirksomheder skal følge, hvis de vil udføre interne transporter i en medlemsstat, hvor de ikke er hjemmehørende - i det foreliggende tilfælde have de licenser og tilladelser, der er fastsat i bekendtgørelsen fra myndighederne i Barcelona.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rejsende i Nordjylland kan tage cykel gratis med i busser og tog
- DSB solgte flere pendlerkort i første kvartal
- Kong Frederik X indvier Hovedstadens nye Metrostationer
- Analyse af vigespor på Svendborgbanen sender idéen ud på et sidespor
- Busproducent skal levere 354 busser til Rom
- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst