Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Broselskab nåede over forventningerne

Onsdag 22. marts 2017 kl: 14:00
Af: Redaktionen

Broselskab nåede over forventningerne

Sund & Bælt A/S, der består af datterselskaberne A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S og BroBizz A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet, der står for driften af Øresundsbron, kom ud af 2016 med et positivt resultat, der ligger omkring 180 millioner kroner over forventningerne. Staten kan forvente at få udbetalt et udbytte på 1,2 milliarder kroner

Det gode resultat bygger på en stigning i trafikken over Storebælt på 4,4 procent samt fortsat lave renteudgifter, mens ekstraordinære nedskrivninger i årets sidste halvdel og en reduceret indtægt fra jernbanen har påvirket resultatet negativt.


Resultatet af den primære drift blev på 1.999 millioner kroner, hvilket er et fald på 471 millioner kroner sammenlignet med 2015. Faldet skyldes blandt andet en ekstraordinær nedskrivning af værdien af Sprogø Havmøllepark og bygninger på Ebeltoft Havn på samlet 307 millioner kroner.


Resultatet er også påvirket af, at 2016 var det første hele år, hvor A/S Øresund har haft ansvaret for vedligehold og reinvesteringer på Øresundsbanen, hvor fokus har været på at forbedre rettidigheden på strækningen samt at skabe en bedre langsigtet balance mellem kvalitet og økonomi. Baneindtægterne er i samme periode faldet, på grund af en reduktion i Banedanmarks jernbanevederlag for at benytte jernbanerne over Storebælt og på Øresundsbanen på i alt 280 millioner kroner.


Den samlede vejtrafik på Storebæltsforbindelsen gav Sund & Bælt en indtægt på 3.069 millioner kroner i 2016, hvilket var 165 millioner kroner højere end i 2015. Personbiltrafikken voksede med 4,4 procent, mens lastbiltrafikken steg med 4,3 procent. I gennemsnit passerede knap 34.000 køretøjer i døgnet.



- I 2016 slog trafikken på Storebælt flere rekorder i sommerens løb og herefter også rekorden for den samlede årstrafik. Det har betydet, at vi trods de ekstraordinære nedskrivninger og reduktionen i jernbaneindtægter kan præsentere et årsresultat, som er bedre end forventet efter nedskrivningen i tredje kvartal. Resultatet gør os samtidig i stand til at afdrage 1,2 milliarder kroner på gælden i A/S Storebælt, hvilket er meget tilfredsstillende, siger Sund & Bælts administrerende direktør Mikkel Hemmingsen.


Koncernens renteomkostninger var 48 millioner kroner lavere i 2016, end de var i 2015, hvilket primært skyldes lavere renteniveau og lavere gæld.


Resultatet før dagsværdiregulering og skat, men inklusiv andel fra Øresundsbro Konsortiet, blev i perioden et overskud på 1.798 millioner kroner, hvilket er 360 millioner kroner lavere end i 2015.


Værdireguleringer inklusiv andel fra Øresundsbro Konsortiet påvirker resultatet negativt med 617 millioner kroner mod en indtægt på 1.032 millioner kroner i 2015. Koncernens resultat efter skat blev et overskud på 933 millioner kroner.


- De kommende år vil vores forretning være påvirket af et stigende niveau af reinvesteringer grundet anlæggenes alder, og derfor er det helt afgørende, at vi fortsat holder skarp fokus på effektiv drift af vores anlæg. Det fokus afspejles derfor også i vores arbejde med en ny forret-ningsstrategi, siger Mikkel Hemmingsen.


For A/S Storebælt betyder årets resultat, at selskabet afdrager 1,2 milliarder kroner på den rentebærende nettogæld, som ved udgangen af 2016 er 21,3 milliarder kroner. Tilbagebetalingstiden er reduceret med et år i forhold til 2015 og udgør 30 år. Gælden ventes at være betalt i 2028.


Sund & Bælt Holding A/S forventer at kunne udlodde et ekstraordinært udbytte til staten på 1,2 milliarder kroner på baggrund af udbytteudlodning fra A/S Storebælt. Efter denne udlodning vil Sund & Bælt samlet have udloddet 4,2 milliarder kroner til staten.


Forventningerne til koncernens økonomiske resultat for 2017 peger i retning af en svag stigning i væksten og en moderat stigning i inflationen. På den baggrund - og på grund af trafikudviklingen i 2016 - forventes trafikken at udvikle sig positivt. Resultatet før finansielle værdireguleringer og skat vurderes at blive et overskud på ca. 1.800 - 1.950 millioner kroner.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer
- Lokal togoperatør justerer køreplaner og togenes længde
- Forhandler af store og små køretøjer er tilfreds med 2023-resultatet
- Lufthavn på Djursland får vinterafgange til skiområdet i Sverige og Norge
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- 30-årig mand blev varetægtsfængslet i fire uger

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst