Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

EU-Parlamentet reagerer mod EU-Kommissiones accept af tysk vejskat

Fredag 17. marts 2017 kl: 11:24
Af: Redaktionen

EU-Parlamentet vedtog i denne uge resolutionen "Motion for a resolution on the Commission’s approval of Germany’s revised plan to introduce a road toll". Det skete med et stort flertal. 510 stemte for, 126 stemte imod, mens 56 undlod at stemme. Resolutionen er en reaktion på den tyske regerings planer om at indføre en vejafgift, der kun gælder for biler, der ikke er indregistreret i Tyskland

Det politiske flertal i EU-Parlamentet mener, at forslaget er konkurrenceforvridende. Set ud fra et lokalt dansk synspunkt vil det både ramme danske turister, men også de mange danskere, der hver dag pendler fra Danmark til Tyskland for at arbejde.


Den tyske transportminister Alexander Dobrindt fremlagde i 2014 et forslag om en vejafgift på alle tyske veje. Forslaget mødte hård kritik fra Østrig og Holland, da det opfattes som diskriminerende. Forslaget vil nemlig kun ramme udenlandske bilister, da tyskerne i det oprindelige forslag vil få refunderet afgiften over vægtafgiften. På den måde er vejafgiften i konflikt med artikel 18 i EU-traktaten (TEUF), som forbyder diskrimination på baggrund af nationalitet.


På den baggrund indledte EU-Kommissionen en overtrædelsesprocedure, og bremsede dermed vejafgiften. Den tyske transportminister har efterfølgende været i forhandling med EU-Kommissionen, hvilket i slutningen af sidste år mundede ud i, at EU-Kommissionen vil kunne godkende vejafgiften med få justeringer. 


- Det ligner en lokumsaftale, hvor Kommissionen ikke har turde tage kampen op mod EU´s største land. Det er både diskriminerende og unfair, siger Ole Christensen, der er medlem af EU-Parlamentet for Socialdemokratiet.
 

Justeringerne løser ikke det problem, at tyskere kompenseres for den udgift de får til vejafgiften, mens det ikke er tilfældet for andre nationaliteter. Vejafgiften er derfor stadig diskriminerende og i strid med EU-reglerne. Det er endnu ikke helt klart, hvordan den nye nationale kompensation konkret udformes. 


I den resolution EU-Parlamentet har vedtaget, udtrykkes en kritik over, at EU-Kommissionen nu vil godkende vejafgiften. EU-Parlametet vil have EU-Kommissionen til at redegøre for, hvorfor den diskriminerende vejafgift nu kan godkendes.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rejsende i Nordjylland kan tage cykel gratis med i busser og tog
- DSB solgte flere pendlerkort i første kvartal
- Kong Frederik X indvier Hovedstadens nye Metrostationer
- Analyse af vigespor på Svendborgbanen sender idéen ud på et sidespor
- Busproducent skal levere 354 busser til Rom
- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst