Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Idé om DIS-udvidelse i maritim vækstplan får støtte fra Dansk Folkeparti

Onsdag 22. februar 2017 kl: 20:00
Af: Redaktionen

Dansk Folkeparti vil støtte en maritim vækstplan fra VLAK-Regeringen, der udvider DIS-ordningen til alle offshore skibe. Dermed tegner der sig et flertal for VLAK-Regeringen’s kommende vækstudspil for det Blå Danmark senere på året

Dansk Folkepartis erhvervsordfører Hans Kristian Skibby siger i et interview til Shippingwatch, at partiet bakker op om bedre rammevilkår for den maritime offshore-sektor. Ifølge Hans Kristian Skibby støtter Dansk Folkeparti en udvidelse af DIS-ordningen som del af en maritim vækstplan, hvis der kan findes finansiering til et forslag.
 

- Vi mener, der bør findes en model, hvor vi får specialskibe i offshore ind under DIS-ordningen, siger Hans Kristian Skibby.

 
Han peger på, at danske ansatte konkurrerer med udenlandske kollegaer, som arbejder under bedre skatteforhold, end Danmark kan byde på. Hans Kristian Skibby foreslår også, at der skal findes en model, hvor arbejdsmarkedets parter inddrages, når det gælder udvidelsen.

 
- I vores oplæg vil det fremgå, at aftaleparterne skal inddrages i udformningen. Jeg har svært ved at se en aftale, hvor vi ikke har begge parter med, siger han.
 

Jakob Ullegård, der er direktør i Danmarks Rederiforening, kvitterer for Dansk Folkepartis opbakning til søfarten. Han mener, det er oplagt at understøtte den danske styrkeposition på eksempelvis havvind, når OECD forudser en 12-dobling af antallet af job på dette felt frem mod 2030. Jakob Ullegård og Danmarks Rederiforening mener, at Danmark med stærke kompetencer indenfor netop havvind bør være med.


- Det er godt for det Blå Danmark, at Dansk Folkeparti stempler så klart ind på den nødvendige DIS-udvidelse. Det ville være for tamt med et maritimt vækstudspil fra regeringen uden at hele offshore-området kommer med i DIS-ordningen, siger Jakob Ullegård og understreger, at det haster med at få tilpasset rammevilkårene.


- DIS-ordningen er en forudsætning for, at vi i Danmark kan være konkurrencedygtige, så det haster med at udvide til hele den maritime offshore. Derfor er det nødvendigt, at der i år bliver truffet beslutning om en udvidelse, så vi ikke mister jobs og vækstmuligheder, som vil være meget svære at få igen, siger Jakob Ullegård.
 

VLAK-Regeringens vækstteam barsler med sine anbefalinger i foråret. Herefter vil regeringen lancere et vækstudspil. 






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst