Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
DANMARKS REDERIFORENING FORUD FOR FOLKEHØRING:

Nye handelsaftaler er vejen til fremtidig vækst

Onsdag 22. februar 2017 kl: 10:20
Af: Redaktionen

For Danmark er EU afgørende for øget adgang til verdens markeder og dermed til den fremtidige vækst. Derfor er det vigtigt, at EU presser på for flere aftaler på tværs af kloden. Det fremhæver Danmarks Rederiforening som indspark til weekendens Folkehøring på Christiansborg om EU’s fremtidige rolle for Danmark

På folkehøringen, der er den fjerde i rækken, skal deltagerne debattere frihandel og EU. Godt 200 personer repræsenterer den danske befolkning og debattere EU-politik med statsministeren og politikere fra både Folketinget og EU-Parlamentet.


- EU er helt afgørende for frihandel. Det er det, fordi EU forhandler frihandelsaftaler på vegne af vores land. Havde vi ikke EU, skulle Danmark selv forhandle vores frihandelsaftaler på plads. Som et lille land uden den samme økonomiske tyngde som EU ville det være rigtig svært.  Fremtidens vækst – også i Danmark – afhænger af, at vi laver flere frihandelsaftaler,  siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danmarks Rederiforening i en video lavet til Folkehøringens hjemmeside.


Anne H. Steffensen peger på, at i en lille, åben økonomi som den danske er fri adgang til verdens markeder afgørende for gode job i Danmark. 


- Uden frihandel mister Danmark også sin position som søfartsnation. Heldigvis har EU spillet en stor rolle i at åbne nye markeder, der sikrer danske rederier adgang til kunder over hele verden, siger hun.


Langt størstedelen af alle verdens varer og produkter transporteres med skib, og danske rederier handler med hele verden. To tredjedele af rederiernes eksport går til lande uden for EU og Norge, og dermed er skibsfarten Danmarks mest globaliserede erhverv. Rederierne ser derfor til EU, når det gælder om at få forhandlet handelsaftaler, som for eksempel CETA med Canada, der blev vedtaget i sidste uge. Her har et samlet Europa ganske enkelt bedre muligheder.


- Vi vil på Folkehøringen gerne slå et slag for, at EU på frihandelsområdet er vigtig for Danmark. Nu er det lykkedes EU at lave en ambitiøs frihandelsaftale med Canada. Det er godt og et vigtigt skridt på vejen. Men EUs rolle er på ingen måde udtømt endnu. Forhåbentlig lykkedes man også med et tættere samarbejde med flere lande verden over, hvor særligt Japan lige nu står for, siger Anne H. Steffensen.


De næste 15 år forventes 90 procent af den globale efterspørgsel at komme fra lande uden for EU. Derfor har EU i de senere år lavet aftaler med lande som Sydkorea og Vietnam, og der er forhandlinger i gang med eksempelvis Japan og USA.


Holdningerne til EU er mangfoldige hos den danske befolkning, men heldigvis er der solid opbakning til frihandel. Faktum er da også, at i en lille, åben økonomi som den danske er fri adgang til verdens markeder afgørende for gode jobs i Danmark. Uden frihandel mister Danmark også sin position som søfartsnation. Heldigvis har EU spillet en stor rolle i at åbne nye markeder, der sikrer danske rederier adgang til kunder over hele verden.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- En container med rom indeholdt også andre stærke sager
- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst