Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Vejtransportbranchen mødte op i Folketinget i samlet flok

Fredag 10. februar 2017 kl: 09:39
Af: Redaktionen

DTL og 3F fremlagde torsdag - på vegne af en række organisationer - vejtransportbranchens samlede tilslutning til et lovforslag om ændringer af færdselsloven, for så vidt angår ændringer i sanktions- og frakendelsessystemet på køre-hviletidsområdet

VK-Regeringen lagde i 2005 med et flertal i Folketinget bag sig hårde sanktioner for selv mindre forseelser ned over vejtransporterhvervet. Den gang lød der meget høje protester fra vognmændene. Men det er først i dag - 12 år efter, at der er et politisk flertal for at ændre ved lovgivningen - selvom der har været et par justeringer gennem årene.


- Vi selvfølgelig overordentligt tilfredse med, at vi med det her lovforslag har udsigt til et mere balanceret sanktionsregime, siger administrerende direktør i vognmandsorganisationen DTL, Erik Østergaard.


- Det er med den nye teknologi dels blevet langt enklere rent faktisk at sikre sig, at man kan overholde lovgivningen. Og dels er vi med dette lovforslag kommet derhen, hvor der bliver differentieret i sanktionerne, så alvorlige og systematiske overtrædelser straffes behørigt hårdt, mens bagateller og uintenderede fejl sanktioneres lempeligere. Det repræsenterer et markant fremskridt, siger Erik Østergaard.


Fald i alvorlige fejl
- Vi er som organisation stærkt optaget af et hårdt sanktionsregime, når det for eksempel gælder manipulation af tachografen, fordrejning af køredata og andre dybt skadelige forretningsmodeller, som undergraver fair konkurrence og undergraver branchens renommé, siger Erik Østergaard.


Han peger på, at tal viser et fald på 50 procent siden 2012 i de fejl, som EU-Kommissionen klassificerer som alvorlige fejl. Derfor er DTL ikke bekymret i forhold til, om udviklingen går den rigtige vej.


- Tværtimod. Og jeg tror et mere rimeligt og proportionalt sanktionsregime kun tilskynder til den adfærd, vi alle ønsker, siger Erik Østergaard.


DTL fremhæver, at lovforslaget, der er fremsat af den nuværende VLAK-Regering omfatter en ordning, hvorefter reglerne om frakendelse af førerretten i anledning af overtrædelse af reglerne om største tilladte totalvægt, reglerne om køre- og hviletid og reglerne vedrørende tachografen adskilles fra Færdselslovens øvrige frakendelsesregler.  


Udover DTL og 3F stod ATL, DI-Transport, Dansk Erhverv, Danske Speditører, Danske Busvognmænd og ITD bag den samlede melding ved foretrædet i Folketinget torsdag.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Politiet efterlyser fire mænd for røverier og tyverier i pirattaxier
- Landets veje lægger asfalt til mange køer
- En tredie færge over Øresund sejler mod en elektrisk fremtid
- Tysk busmagasin fik ledbusser linet op til test
- I 1920-erne kom Ford TT som bus i ministeriel modvind
- Taxi-sammenslutning har vendt underskud til overskud
- Fem-års jubilæum med gratis transport var tiltrækkende
- Truckstop ved Horsens har fået synshal
- Trafikselskab udvider rejsegarantien
- Sydøstjyllands Politi har sigtet en 34-årig "vognmand" for ulovlig taxi-kørsel
- Fredag 3. maj 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Magasinet Bus 4 - 2024 er udkommet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst