Klik venligst



  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Göteborgs Hamn bygger ny kombiterminal

Mandag 6. februar 2017 kl: 13:48
Share  


Af: Jesper Christensen

Entreprenørvirksomheden NCC har fået opgaven med at bygge en ny kombiterminal i på Hissingen i Göteborgs Hamn. Byggeriet af kombiterminalen, der er et led i havnens arbejde med at skabe en stærk og bæredygtig infrastruktur, ventes at begynde i marts


Göteborgs Hamn bygger ny kombiterminal
Byggeriet ventes at stå færdig, så den nuværende kombiterminal ved Göteborgs centralstation som planlagt kan flytte ind i slutingen af året. 


- Byggeriet af den nye kombiterminal er et led i vores arbejde med at skabe en stærk og bæredygtig infrastuktur i Skandinaviens største havn. Vi er meget glade for udfaldet af udbuddet. NCC er en erfaren og velrenomeret entreprenør, som vandt i hår konkurrence med de øvrige, siger Fredrik Andersson, der er projektleder i Göteborgs Hamn AB.


Projektet sker i et partneringsamarbejde med NCC. Partnering er en samarbejdsform, hvor bestiller, entreprenør og konsulenter arbejder sammen gennem hele projektet.


Terminalbyggeriet sættes i gang i marts. Den første etape ventes at stå klar i december, når den nuværende terminal Gullbergsvass lukker. Den nye terminal ventes fuldt udbygget i 2019-2020. 


Øget kapacitet med syv banespor
Terminalområdet på Hissingen bliver på cirka 65.000 kvadratmeter og kommer til at ligge med tilsluting til havnens ro/ro-terminal, hvorfra eksempelvis trailere fragtes til England og Belgien.


Den nye kombiterminal vil med syv spor på samlet 3.360 meter få en større kapacitet end den nuværende. 


Göteborgs Hamn er kendt ud over Sveriges grænser for sine togpendler, som i dag transporterer over halvdelen af alle containere til og fra havnen. Den nye kombiterminal vil skabe nye muligheder for at kunne fragte lastbiltrailere med tog til og fra Göteborgs Hamn.


Fakta om den nye terminal på Hissingen:
  • Den nye terminal vil blive trafikeret af 12 tog dagligt. Ud over indenrigstog til blandt andet Stockholm og Norrland vil der også komme til at være togforbindelser til Europa fra terminalen
  • Det ventes, at der dagligt vil kører 200 lastbiler til og fra terminalen, som på et år vil bytte omkring 70.000 trailere på stedet
  • Det familieejede selskab, Sandahlsbolagen Sweden AB, vil komme til at stå for driften
  • Når terminalen åbner, vil lastbiltrafikken til og fra det centrale Göteborg blive mindsket betragteligt.






Klik venligst

© Copyright 2017 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Aarhus skal være en bedre by
- Flere takstnedsættelser på Storebælt stopper ikke trængslen
- VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti har justeret broaftalen
- Lavere takster på Storebælt skævvrider landet
- Gardintraileren skal bruges til transport af genbrugsmaterialer
- Dieselolien bliver dyrere
- Aftale om bekæmpelse af sort arbejde skal suppleres med andre håndtag
- Folketingets partier er enige om nye tiltag mod sort arbejde
- Stillads-bilen er opbygget med kran
- International kurervirksomhed justerer priserne for 2018
- Chaufførerne gør deres bedste - men er ofte i tvivl
- Kontrol af tunge køretøjer viste flere overtrædelser

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst

Klik venligst